1 seconde - Sophie McKenzie RECENSIE

Recensie: 1 seconde - Sophie McKenzie

Londen, de nabije toekomst. Het grootste deel van de mensen is arm. Zij moeten voedselpakketten ophalen op verschillende punten in de stad. Wanneer Charlie met haar moeder een pakket op gaat halen, is er een explosie op de markt. Deze is georganiseerd door een groep terroristen, en de moeder van Charlie komt om. Dan moet Charlie bij haar oom gaan wonen en naar een nieuwe school, waar ze Nat ontmoet. Nat was die dag ook op de markt. Heeft hij soms iets met de explosie te maken?

1 seconde is een spannend boek met als doelgroep jongeren. Er gebeurd veel in het boek, en Sophie McKenzie weet je aandacht er goed bij te houden. Naast het verdriet wat de hoofdpersonages hebben, zijn ook typische tienerproblemen zoals verliefdheid en moeite hebben met vriendschappen sluiten een veelvoorkomend thema. De hoofdstukken worden afgewisseld van het perspectief van Charlie naar die van Nat.

Na een aantal inleidende hoofdstukken, degenen waar de bom ontploft op de markt, springt het verhaal zes maanden vooruit. Dan volgen drie delen, die als volgt benoemd worden:

Deel één: Re-cher-che-on-der-zoek

(het; o; meervoud: rechercheonderzoeken) een grondig onderzoek met het doel de feiten te achterhalen.

Deel twee: Ini-ti-a-tie

(de; v; meervoud: initiaties) de officiële toelating tot een organisatie.

Deel drie: In-fil-tra-tie

(de; v; meervoud: infiltraties) Militair. Type aanval waarbij kleine groepen soldaten, of individuele soldaten, door de verdediging van de vijand heen dringen op het punt waar die het zwakst is.

Dit is een bijzondere manier van een boek indelen, maar zeer toepasselijk in 1 seconde. Charlie en Nat worden namelijk gerekruut door de EFA: de English Freedom Army. Dit is een organisatie die de terroristen ondergronds tegenwerkt. Alle delen passen bij de fase waarin Nat en Charlie op dat moment zitten. Ze blijven met veel vragen zitten, wat het verhaal interessant maakt om te lezen, omdat je hun twijfels begrijpt en ook graag wil weten hoe alles precies in elkaar steekt.

Wat jammer is, is dat de samenvatting van het boek de inhoud niet dekt. Je denkt namelijk bij het lezen ervan dat Charlie er lang over moet doen om achter het geheim van Nat te komen, maar dit is niet zo. Al na een aantal hoofdstukken is ze erachter wat zijn associatie met de aanslag is, en dan volgt een verhaal wat verder niet uitgewerkt wordt op de kaft van het boek. Dat is op zich niet erg, maar het is wel even wennen, omdat je een ander beeld van het boek hebt wanneer je dit gelezen hebt.

1 seconde is een leuk en spannend boek voor jongeren. Sophie McKenzie heeft een goed boek neergezet, en het tweede deel is al aangekondigd. Deze komt op 30 juni uit, dus daar kunnen we vast naar uit kijken!

Recensie: 1 seconde - Sophie McKenzie

Politie niet betreden - 1 Seconde

1  2  3  4  5

Charlies moeder komt om bij een bomaanslag. Ze ontmoet Nat, die ook moet leven met de vreselijke gevolgen van die dag, en ze krijgt het vermoeden dat iets niet klopt. Weet Nat meer over de aanslag?

1 seconde is een razend spannende jeugdthriller van Sophie McKenzie, die met haar debuut Vermist bijna elke juryprijs in Engeland won. Voor jongeren vanaf 13 jaar. Met politie niet betreden-elastiek.

Het leven van Charlie verandert in één klap als haar moeder omkomt bij een bomaanslag in Londen. Maanden later ontmoet ze Nat, die net als zij moet leven met de vreselijke gevolgen van die dag. Eindelijk iemand die haar begrijpt. Maar hoe dichter ze bij hem komt, hoe meer Charlie het vermoeden krijgt dat er iets niet klopt. Wat weet Nat over de bomaanslag wat hij niet vertelt?