Orkaanseizoen - Fernanda Melchor RECENSIE

Recensie: Orkaanseizoen - Fernanda Melchor

Ergens op het platteland in Mexico, in een klein dorp, wordt een lijk gevonden in een beek. Het is het lichaam van de Heks, een zonderling figuur die 's avonds bezocht wordt door verveelde jongens op zoek naar vermaak en overdag door de bezorgde vrouwen op zoek naar hulp. Wie heeft haar vermoord en waarom? Zonder dat de mensen uit de streek het beseffen was de Heks de spil van hun moeilijke bestaan en zal haar dood misschien wel een orkaan teweeg brengen.

De meeste boeken die je als lezer in handen krijgt, hebben een strakke indeling. Duidelijk afgelijnde hoofdstukken, af en toe een lege pagina of tenminste een deel van een pagina dat onbeschreven is en gestructureerde zinnen. Dit alles helpt je om overzicht te houden en vlot een verhaal te lezen. Vergeet dit alles en sla dan Orkaanseizoen open. Als je blijft zoeken naar duidelijkheid die je door middel van een pagina-indeling wordt aangereikt, dan zal je al snel helemaal verloren lopen. Fernanda Melchor prikkelt en verwart door middel van haar stijl. Ze maakt gebruik van komma's en gedachtestreepjes, maar de punten zijn ver te zoeken. De tekst lijkt daardoor een eeuwig doorlopende zin zonder pauzes en zo ga je het geheel ook lezen.

Het tempo in Orkaanseizoen ligt om die reden soms schroeiend hoog. Op de achterflap staat 'Met de kracht van een orkaan schrijft Fernanda Melchor...' en dat klopt ook. Alles broeit en zindert, waardoor je je afvraagt wanneer de inslag komt. Wat gaat er gebeuren dat zo wereldschokkend is dat er op deze manier naartoe gewerkt moest worden? Orkaanseizoen is een roman en je weet aan het begin van het boek al dat er een lijk wordt gevonden, toch is het de spanning die je naar je strot grijpt en niet meer loslaat.

De omgeving waarin Orkaanseizoen zich afspeelt, draagt natuurlijk bij aan die beklemmende sfeer. Een arme populatie in een schroeiend heet en droog landschap triggert de verbeelding en creëert een bepaald soort setting waarin Melchor helemaal haar fantasie de vrije loop kan laten gaan. Ze tekent haar personages door middel van woorden en vult ze steeds verder op, tot ze als echt mensen in je hoofd gaan leven. Je ziet de Heks, Yesenia, Luismi en Norma zo voor je ogen verschijnen en steeds meer kleur krijgen. De personages en de schrijfstijl vullen elkaar aan. De gejaagdheid van de stijl wordt getemperd door de rust die de personages uitstralen. Misschien is rust niet helemaal het goede woord. Berusting is waarschijnlijk een betere omschrijving. Ze ondergaan hun lot met een lijdzaamheid die aan je blijft kleven.

Orkaanseizoen is een leeservaring die je lang zal bijblijven. Met name de stijl waardoor je als lezer gejaagd de informatie probeert te verwerken die Melchor je aanreikt, is een nieuwe, verfrissende manier om een verhaal te benaderen. Het is erg wennen in het begin, alsof je dreigt te verdrinken in een letterzee, maar eens je het ritme te pakken hebt, wil je niks anders meer en is het boek veel te snel uit. Schrijnende thema's als armoede, drugs en geweld worden verpakt in een verhaal dat eigenlijk geen begin of einde kent. Het is een eeuwigdurende, neerwaartse spiraal, waar de personages maar niet uit lijken te raken. Fernanda Melchor zet een dijk van een roman neer die iedereen zou moeten lezen. Ze neemt je mee naar een ander land en verruimt je blik. Het is uitkijken naar haar volgende boek!

Orkaanseizoen

1  2  3  4  5

De Heks is dood. Vermoord. De ontdekking van haar lijk in het Mexicaanse dorpje La Matosa ontketent een storm van geruchten en verdenkingen. Er was weinig bekend over de zonderlinge vrouw, behalve dat ze ooit een fortuin zou hebben geërfd. Na haar dood komen details aan het licht die bij elkaar een beeld schetsen van een diep verdeeld en gruwelijk dorp. De Heks blijkt omringd te zijn geweest door een duistere verzameling personages: jonge mannen die op zoek zijn naar cocaïne en goedkope seks, jonge zwangere vrouwen die een abortus willen.

'Orkaanseizoen' is een roman over de giftige cocktail van armoede, verlangens, onwetendheid en bijgeloof. En over het grootste probleem van Zuid-Amerika: machistisch geweld tegen en moord op vrouwen. Fernanda Melchor schreef haar verhaal in een proza met orkaankracht - woest en ritmisch. Haar personages krijgen zoveel diepgang dat je zelfs voor de treurigste types nog sympathie kunt opbrengen.