Trouw - Sarah Domogala RECENSIE

Recensie: Trouw - Sarah Domogala

In Trouw: aan mijn man en zijn minnares beschrijft Sarah Domogala het verhaal van een vrouw die erachter komt dat haar man een affaire heeft. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien een cliché. De flaptekst zegt het zelf al: dit boek bevat ‘een oeroud verhaal’. Het is echter niet het zoveelste boek over de bedrogen vrouw. Trouw is een autobiografisch werk dat kunstig is geconstrueerd in de vorm van twee brieven: de eerste aan de man van de schrijfster; de tweede aan zijn minnares. Kijkend door de ogen van Sarah blikt de lezer terug op haar relatie en hoe die langzaam dreigde uit te doven.

Sarah Domogala schrijft vlot en beeldend en weet zo de lezer aan te grijpen en vast te houden. De heftigheid van haar situatie brengt ze feilloos over. Als lezer voel je haar verdriet, machteloosheid en haar twijfels. Ze is zo eerlijk dat het soms ietwat ongemakkelijk wordt om over haar intieme gedachten en gevoelens te lezen, bijvoorbeeld wanneer ze zich in het bos uitkleedt om zich helemaal over te geven aan de natuur. Meestal weet haar eerlijkheid en kwetsbaarheid echter juist te ontroeren. Door zich op deze manier bloot te geven doorbreekt ze bovendien het taboe dat nog steeds rust op ontrouw binnen het huwelijk.

Het thema dat centraal staat in het verhaal van Sarah is trouw. Het gaat hierbij niet alleen om trouw aan de ander. Juist haar zoektocht naar zichzelf speelt een belangrijke rol. Wie ben ik? En de ‘ik’ die ik ken, is dat wel mijn ‘echte ik’? Of ben ik die versie van mezelf alleen in relatie tot een ander? En – de hamvraag – hoe blijf ik trouw aan wie ik ben? In een wereld die, zoals Sarah beschrijft, ‘steeds opnieuw verleidt om jezelf ontrouw te zijn’, zijn deze vragen zijn voor iedereen relevant – niet alleen in de context van het huwelijk of moederschap.

In het tweede deel van Trouw richt Sarah zich tot de minnares van haar man. Na de ontdekking van het verraad kan ze de constante gedachten aan ‘de andere vrouw’ niet uitsluiten, dus neemt ze contact met haar op. De ontmoeting leidt tot een onwaarschijnlijke relatie en geeft een verrassende wending aan haar leven.

Trouw is meer dan een verhaal over een affaire. Sarahs aangrijpende verhaal en kwetsbare eerlijkheid komen binnen als een bom en zetten de lezer aan het denken. Een smeltkroes van gedachten, gevoelens en gebeurtenissen wordt zorgvuldig vormgegeven tot een indrukwekkend geheel. Sarah Domogala heeft met Trouw een literair kunststuk neergezet.

Recensie: Trouw - Sarah Domogala

Trouw

1  2  3  4  5

Sarah is eind dertig en woont met haar gezin op een berg in Frankrijk wanneer ze erachter komt dat haar man een affaire heeft. Heen en weer geslingerd tussen woede, wanhoop en schaamte zet ze alles in om haar gebroken hart te lijmen.Wanneer ze de constante gedachten aan 'de andere vrouw' niet meer uithoudt, besluit ze contact met haar op te nemen. Die ontmoeting zorgt voor een verrassend einde aan een oeroud verhaal.
    In dit ontroerende, eerlijke boek richt ze zich tot haar man én tot zijn minnares. Sarah's verhaal is ook het verhaal van elke vrouw, van hoe je een weg vindt in het huwelijk, het moederschap, hoe je omgaat met ouder worden. Hoe je trouw blijft, aan jezelf én aan de ander.

Trouw aan mijn man en zijn minnares is een aangrijpend verhaal over het taboe van de bedrogen vrouw.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux