De Donkere Getallen 8: Het stof van de tijd - Luc Descamps RECENSIE

Recensie: De Donkere Getallen 8: Het stof van de tijd - Luc Descamps

Harry de Wilde heeft de belofte gemaakt, geen donkere getallen meer. En een belofte mag niet verbroken worden. Maar als zijn vriendinnetje Maureen vervolgens op mysterieuze wijze verdwijnt, verandert dat de zaak. Zou ze ontvoerd zijn? En wie zit daar dan achter? Als alles afhangt van een rekensom, blijkt het dat Harry meer vijanden heeft dan hij had gedacht. En al die vijanden zijn uit op een ding: wraak..

De Donkere Getallen-reeks had met zijn zeven delen eigenlijk al een einde gevonden. Tóch heeft Luc Descamps uiteindelijk besloten om nog een deel aan de reeks toe te voegen. Dat is een zeer gevaarlijke zet geweest van Luc Descamps, want hoe breid je een verhaal uit dat eigenlijk al een einde heeft gevonden? Simpel. Alle vijanden van de hoofdpersonage die op mysterieuze wijze verdwenen waren in de voorgaande delen, komen nu terug in Het stof van de tijd. Ieder vinden ze nu een plaatsje in de wereld van de donkere getallen, een afsluiting voor ieder personage zoals ze dat nog niet eerder hadden gehad. Dat geeft voor de fans van de reeks ook een gevoel van voldoening na het lezen van Het stof van de tijd. Het verhaal is nu echt afgelopen.

Wat erg fijn is, is dat de schrijfstijl van Luc Descamps zo kenmerkend is. Het boek leest net als alle voorgaande delen heerlijk vlot weg, ondanks de hoge mate van spanning, die telkens toch bijna teveel wordt, zeker voor een jongere lezer. Voor de nieuwe lezer of de lezer die toch net even dat geheugensteuntje nodig heeft, is er voorafgaand aan het verhaal van Het stof van de tijd een handige samenvatting van de personages die voorkomen in het verhaal. Voor een nieuwe lezer super handig om daarmee te beginnen, want dan weet je meteen een beetje wie wie is.

De humor in Het stof van de tijd is ook zo kenmerkend voor Luc Descamps. Dit zorgt ervoor dat de spanning in het verhaal toch een beetje afwisseling houdt. Je kunt er niets aan doen, af en toe zul je hardop lachen terwijl je aan het lezen bent.

Erg jammer is wel dat er weinig diepgang zit in de personages van Het stof van de tijd. Iets wat jammer genoeg wel vaker het geval is bij verhalen voor de jeugd. Het zou misschien makkelijker zijn geweest om mee te leven met de personages als deze toch net iets verder uitgewerkt zouden zijn geweest. Helaas was dat ook in de voorgaande delen al niet het geval. Misschien dat het daarom ook geen grote teleurstelling was, maar juist wel iets dat je verwacht als je bekend bent met de voorgaande delen.

Al met al is Het stof van de tijd een enorm vermakelijk boek voor jong en oud. De makkelijk te behappen stof zorgt ervoor dat je dit verhaal ook weer het liefst aan een stuk door uit leest. Geniale humor met een spannende twist!

De donkere getallen 8 - Het stof van de tijd

1  2  3  4  5

Geen reizen door de tijd meer, geen berekeningen met donkere getallen meer. Beloofd is beloofd!
    Harry de Wilde heeft zich aan zijn belofte gehouden, maar wanneer zijn vriendinnetje Maureen op een mysterieuze manier verdwijnt, liggen de kaarten anders. Wat is er gebeurd? Werd ze ontvoerd? Wie zit er achter haar verdwijning? Ineens lijkt Harry wel heel veel vijanden te hebben en die denken allemaal maar aan één ding: wraak!
    Op de plaats waar verleden, heden en toekomst op één punt samenkomen wacht een opdracht die zal beslissen over leven en dood. Meer nog, het voortbestaan van de aarde hangt af van één enkele ingewikkelde rekensom!