Vrees en wraak - Tomi Adeyemi RECENSIE

Recensie: Vrees en wraak - Tomi Adeyemi

Nu de magie in Orïsha is teruggekeerd, moeten Zélie en Amari ervoor zorgen dat hun volk de macht krijgt die het verdient. Het ritueel dat ze hebben uitgevoerd, heeft er echter ook voor gezorgd dat hun tegenstanders nu over magische gaven beschikken. Met het plan om Amari op de troon te zetten, hoopt Zélie de maji te bevrijden van de onderdrukking. Wanneer de koning echter tot de aanval overgaat, zet ze alles op alles om haar volk te verenigen.

Vrees en wraak is het tweede deel uit de Orïsha-trilogie van Tomi Adeyemi. In Bloed en Beenderen dompelde de Nigeriaans-Amerikaanse auteur haar lezers reeds onder in de wereld waarin een wrede koning besloot zijn land te zuiveren van magie en waarin de de maji, een minderheid met donkere huid en zilverwitte haren, vervolgd werd. Het eindigde met een ritueel dat niet helemaal liep zoals het hoorde en een stevige strijd tussen het groepje rond Zélie en de troepen van Koning Saran.

Tomi Adeyemi pikt het verhaal in Vrees en Wraak op een korte tijd na deze gebeurtenissen. Wat meteen één van de enige minpuntjes van dit boek ter sprake brengt. Bloed en Beenderen verscheen in 2018 en twee jaar later ligt de verhaallijn uit Bloed en Beenderen niet meer vers in het geheugen. Hier en daar wordt gezinspeeld op het einde van dat boek, maar echt opgefrist wordt het niet. Dat zorgt ervoor dat er niets anders opzit dan verder lezen met een soort waas in het hoofd, omdat het niet meer helemaal helder is wat er precies is gebeurd of het einde van het eerste deel moet opnieuw gelezen worden.

Wat het vorige boek zo krachtig maakte, waren onder andere de mythologie en de sterke personages. Dat zijn nu opnieuw erg sterke punten. Orïsha is goed opgebouwd, de samenleving is divers en met thema's als oorlog, onderdrukking en discriminatie sluit de plot nauw aan bij de actualiteit. Zélie komt midden in een burgeroorlog terecht en ziet zichzelf gedwongen om die te gaan leiden. Naast haar staan opnieuw haar broer Tzain en de weggelopen prinses Amari. Al blijkt het met die laatste steeds vaker te botsen, omdat ze op zoek zijn naar andere manier om het gevecht te beëindigen. Daarnaast wordt ze verteerd door haar haat-liefde gevoelens voor Inan en duikt ook de huurling Roën opnieuw op samen met een aantal kleinere maji-personages.

Dat er in dit boek aan alle zijden de nodige fouten worden gemaakt, valt niet te ontkennen. Er zal vaak worden getierd en gezucht tijdens het lezen. De scherpe pen van de auteur die de gedachtegang van Zélie en co fileert en geregeld het hart doorboort, zet aan tot doorlezen. Door de spanning die op deze manier opgebouwd wordt, heeft Adeyemi een vervolg weten te creëren dat alleen maar kan doen hopen dat er niet opnieuw twee jaar zal moeten worden gewacht om het laatste deel te kunnen lezen. Het einde van Vrees en wraak zorgt immers voor heel wat vraagtekens en verbijstering.

Orïsha en de maji zijn fascinerend. De broeierige sfeer in het boek blijft hangen en hoewel een tweede deel vaak moeite heeft de hoge verwachtingen waar te maken, is het hier niet het geval. Vrees en Wraak start misschien in een waas, toch zit het boordevol intriges en actie. De koppigheid van zowel Zélie als Amari wekt enerzijds frustraties op, maar zorgt anderzijds ook voor dat er voor de aanpak van beiden wat te zeggen valt. Dit conflict is een opnieuw een betoverende leeservaring.

Recensie: Vrees en wraak - Tomi Adeyemi

Vrees en wraak

1  2  3  4  5

Zélie en Amari hebben het onmogelijke voor elkaar gekregen: ze hebben de magie teruggebracht naar het koninkrijk Orïsha, waar Zélies volk – de maji – wordt onderdrukt door een wrede heerser. De krachten die daarbij vrijkwamen waren alleen zo groot, dat niet alleen zijzelf, maar ook hun tegenstanders hun magische krachten hebben teruggekregen.
    Wanneer de koning zich opmaakt om Orïsha aan te vallen, probeert Zélie uit alle macht de maji te verenigen om te voorkomen dat ze onder de voet worden gelopen. Daarnaast is het van het grootste belang dat Amari haar recht op de troon behoudt. Met zoveel zware taken op haar schouders en een burgeroorlog in het verschiet, weet Zélie niet of ze het gaat redden...