Minoes - Annie M.G. Schmidt RECENSIE

Recensie: Minoes - Annie M.G. Schmidt

Het zit Tibbe niet mee. Hij werkt voor de krant, maar heeft erg veel moeite om interessante nieuwtjes te vinden om over te schrijven. Maar dan komt Juffrouw Minoes in zijn leven en die zet het helemaal op zijn kop. Ze lijkt erg veel op een kat en gedraagt zich het grootste deel van de tijd erg vreemd... wat voor heel wat onrust zorgt.

Annie M.G. Schmidt publiceerde Minoes in 1970 en eerlijk is eerlijk, dat is te merken aan de schrijfstijl. Je keert een paar decennia terug in de tijd, met de aanspreektitels en de manier waarop de conversaties tussen de personages verlopen. Voor de oudere kinderen onder ons (lees: volwassenen) roept dat een soort heimwee of jeugdsentiment op. De tijd waarin een vrouw die eigenlijk een kat is de verbeelding van kinderen kon prikkelen ligt nu al ver achter ons. Toch is net de eenvoud zo heerlijk. Even los van alle gekke high-tech snufjes genieten van een simpel verhaal.

Minoes leest heerlijk vlot, ondanks de wat gedateerde schrijfstijl. Het voelt in het begin eventueel wat onwenning, maar al snel vergeet je het en word je opgeslokt door het verhaal. De illustraties zijn gedetailleerd en geven een extra dimensie aan de woorden. Illustraties kunnen het nadeel hebben dat ze de eigen verbeelding blokkeren, maar in dit geval krijg je precies hetzelfde gevoel van de tekst en de tekeningen dat het eigenlijk alleen maar meerwaarde heeft.

De personages in het verhaal zijn zoals we gewend zijn van Annie M.G Schmidt: energiek, kleurrijk en een beetje bijzonder. Of het nu katten of mensen zijn, je leeft met hen mee en je kan de rare kronkels die ze lijken te hebben ook aardig volgen. Het zijn vooral de personages die van Minoes een ware smulpartij maken en die het verhaal de humor geven. Die humor is een beetje dolkomisch en dat is altijd een dunne grens om te bewandelen als auteur, maar in dit geval meer dan geslaagd omdat het toch steeds ook een subtiele ondertoon heeft.

Minoes is geschreven voor de doelgroep van negen tot twaalf jaar, maar niks is eigenlijk minder waar. Minoes is absoluut óók geschikt voor die leeftijd, maar bovenal is het een verhaal voor alle leeftijden. Het is een grappig, verterend boek over een personage dat zich nergens thuis voelt, maar zich toch overal redt. Een iconisch jeugdboek als dit is altijd moeilijk te vatten in woorden, maar weet dat je als lezer geen enkel moment teleurgesteld wordt en dat het verhaal van begin tot einde goed in elkaar zit en op een ongedwongen manier is geschreven. Juffrouw Minoes is zo een personage dat je leert kennen als kind, maar waar je graag nog een keer aan terugdenkt als je ouder wordt.

Recensie: Minoes - Annie M.G. Schmidt

Minoes

1  2  3  4  5

Minoes is vroeger kat geweest en kan nog steeds met poezen praten. Van hen hoort ze dat er iets niet in de haak is bij een grote chemische fabriek. Minoes vertelt het door aan de verlegen journalist Tibbe, die nu eindelijk een belangrijke scoop heeft.

Het klassieke boek van Annie M.G. Schmidt kreeg een heel nieuw jasje en mooie vignetten binnenin.