De familie - Louise Jensen RECENSIE

Recensie: De familie - Louise Jensen

Na het overlijden van haar man Gavan raakt Laura in financiële moeilijkheden. Gelukkig kan ze samen met haar dochter Tilly bij de lokale gemeenschap, Oak Leaf Organics, gaan wonen. In eerste instantie is Laura blij met hun nieuwe "familie" en met alle hulp die ze krijgen. Maar al snel gebeuren er mysterieuze dingen, zo vindt Laura een onthoofde rat in haar bed en valt één van de bewoners in een ravijn. Laura vertrouwt het niet en wil de gemeenschap verlaten. Dit wordt haar niet gemakkelijk gemaakt en Tilly wil ook niet vertrekken, omdat zij verliefd is geworden op de charismatische leider van de gemeenschap, Alex.

Deze psychologische thriller van auteur Louise Jensen is geschreven vanuit het perspectief van Laura, Tilly en Alex. Met name moeder en dochter komen veel aan het woord. Dit wordt afgewisseld per hoofdstuk. De verschillende personages vertellen soms over dezelfde situatie, maar dan vanuit hun eigen perspectief. Dit geeft wat overlap, maar zorgt ervoor dat je als lezer een compleet beeld hebt van de gebeurtenissen en de gedachten en gevoelens van de hoofdpersonages kent.

Laura is een herkenbaar en boeiend personage. Ze heeft veel verdriet om het verlies van haar grote liefde Gavan en heeft daarnaast grote financiële moeilijkheden. Ze doet er alles aan om het leven van haar 17-jarige dochter te redden. In eerste instantie stapt ze daarom ietwat naïef in de commune van Oak Leaf Organics. De "familieleden" bieden hulp en warmte. Dochter Tilly heeft het op school niet fijn, omdat ze buitengesloten wordt. Bij de commune is ze al snel geliefd en heeft ze haar hart verloren aan de mysterieuze leider Alex. Toch blijkt de commune minder idyllisch dan gedacht. Maar dan lijkt de weg terug toch moeilijk te zijn.

Het boek start met een hoofdstuk uit het heden en daarna volgt een terugblik op alle gebeurtenissen bij de commune Oak Leaf Organics. Door de proloog van deze thriller weet je als lezer direct dat er iets naars gaat gebeuren bij de commune en al snel denk je als lezer de dader te weten, want de verdenkingen en hints lijken vooral één richting op te gaan. Uiteindelijk blijkt dat je op het verkeerde been bent gezet en komt de dader toch uit onverwachte hoek. Deze verrassing komt aan het einde van het verhaal, wanneer in een climax alles samenkomt.

De familie is geschreven door de Engelse auteur Louise Jensen. Na een heftig ongeluk begon zij met het schrijven van boeken. Het zusje is haar debuutthriller, van deze thriller zijn inmiddels meer dan 500.000 exemplaren verkocht. De familie is de derde thriller van haar hand.

De familie is een interessante psychologische thriller van auteur Louise Jensen met een sterk plot. Ik waardeer dit boek met 4 hartjes.

Recensie: De familie - Louise Jensen

De familie

1  2  3  4  5

Laura is in de rouw na het plotselinge overlijden van haar echtgenoot. Ze heeft verdriet en worstelt ook om financieel het hoofd boven water te houden. Ze is dankbaar wanneer een lokale gemeenschap, Oak Leaf Organics, haar en haar 17-jarige dochter Tilly een huis aanbiedt.

Maar als Laura en Tilly eenmaal zijn ingetrokken bij hun nieuwe familie, blijken er sinistere dingen te gebeuren. Op een dag overlijdt een van de leden van de gemeenschap. Laura heeft er een unheimisch gevoel over en wil vertrekken, maar Tilly, die onder de indruk is van Alex, de charismatische leider van de Familie, weigert.

Laura probeert uit alle macht haar dochter uit de klauwen van Alex te redden en ontdekt een verontrustend geheim over hem. Maar dan komt ze erachter waarom de Familie haar en haar dochter ooit hebben toegelaten in hun midden – en waarom ze hen nooit meer zullen vrijlaten…