De appelboom - Christian Berkel RECENSIE

Recensie: De appelboom - Christian Berkel

Christian Berkel is één van Duitslands topacteurs. Naast Europese successen, speelde hij onder andere ook mee in de Hollywood-blockbusters Valkyrie en Inglorious Bastards. De appelboom is zijn debuut als schrijver en is een semi-autobiografische roman. In het boek verhaalt hij zijn familiegeschiedenis van de 20e eeuw. Er wordt vooral gefocust op de levensloop van zijn ouders die getekend werd door de Tweede Wereldoorlog. De stof van het verhaal haalde hij uit gesprekken met zijn dementerende en stervende moeder, die hij verifieerde door heel veel opzoekingswerk.

De appelboom vertelt het verhaal van de 17-jarige Otto en de 13-jarige Sala. Hij komt uit een armtierig arbeidersgezin dat moet vechten om te overleven en geteisterd wordt door alcohol, prostitutie en geldnood. Zij komt uit het betere Berlijnse milieu, maar heeft een joodse moeder. Het lot brengt hen bij elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. De Tweede Wereldoorlog gooit echter roet in de prille liefdesrelatie. Otto wordt naar het front gestuurd, Sala gaat op de vlucht omwille van haar roots. Wat volgt is een aangrijpend en schrijnend verhaal van vluchten, onderduiken, concentratiekampen, vallen en weer opstaan. Pas meer dan tien jaar na de oorlog kruisen hun paden elkaar weer.

Berkel probeert met deze roman een ode te brengen aan zijn moeder, die ondanks alles, de kracht had om de tegenslagen het hoofd te bieden en telkens uit hopeloze situaties terug te komen en te overleven. Daarin ligt ook de sterkte en de kracht van deze roman. Het is voor Sala een voortdurende zoektocht naar haar eigen identiteit en haar plaats op deze wereld. Berkel schrijft dit vanuit een grote eerbied voor zijn moeder, maar met oog voor de kleine kantjes. Het waarheidsgehalte is natuurlijk zeer hoog, maar daardoor vergeet de auteur soms dat hij een boek aan het schrijven is. Zijn debuut is zeer verdienstelijk, maar mist een beetje consequentie in de opbouw en de schrijfstijl. Het voortdurende verspringen van perspectief maakt het voor de lezer moeilijk om volgen, vooral in de eerste helft van het verhaal. In het tweede deel blijven enkel Sala en Otto over, en dat maakt het makkelijker om volgen. Ook in de schrijfstijl is Berkel niet standvastig: sommige hoofdstukken zijn zeer beschrijvend, met lange en ingewikkelde zinnen, in andere stukken zijn de zinnen zo kort dat het ook onduidelijk is. In het eerste deel van het boek dient de lezer vaak terug te grijpen en te herlezen voor duidelijk is wie aan het woord is, dat maakt het minder aangenaam en is vaak verwarrend, en Berkel verliest daar zijn publiek. Het lijkt alsof hij daarna de rust heeft gevonden om het verhaal van zijn ouders en grootouders sereen af te ronden.

De appelboom is een veelbelovend debuut met een sterk plot en mooi relaas van een tumultueuze familiegeschiedenis als basis. Berkel heeft zeker verteltalent, maar moet nog wat schaven aan zijn stijl en daarbij zeker altijd zijn publiek voor ogen houden.

De appelboom

1  2  3  4  5

Aangrijpende, deels autobiografische roman over drie generaties van een Duits-Joodse familie, hun levens een testament van de tumultueuze twintigste eeuw.

Berlijn 1932: Sala en Otto zijn tieners als ze verliefd worden. Hij behoort tot de arbeidersklasse, zij komt uit een intellectuele Joodse familie. In 1938 ontvlucht Sala haar geboorteland en kan ze terecht bij haar tante in Parijs – totdat de Duitsers binnenvallen. Terwijl Otto het leger in moet om mee te vechten, mislukt Sala's poging om Frankrijk te verlaten en wordt ze gevangengezet in Gurs, een kamp in de Pyreneeën. Een kamp waar alleen de sterksten overleven, om in 1943 gedeporteerd te worden naar Auschwitz. Maar deze keer heeft Sala geluk en kan ze onderduiken.

Vlak voor het einde van de oorlog wordt Otto door de Russen gevangengenomen. Pas in 1950 keert hij huiswaarts, naar een verwoest Berlijn. Sala vertrekt na de oorlog naar Buenos Aires, in de hoop daar een nieuw leven op te bouwen. Lange tijd zien de twee elkaar niet, maar als Sala Otto's naam in het telefoonboek vindt, weet ze dat ze hem nooit vergeten is…