Veer, een dag in de zon - Stefan Boonen RECENSIE

Recensie: Veer, een dag in de zon - Stefan Boonen

In het dorpje Veer staat De Was van Bob en Nel. Iedereen die vies is, die het warm heeft of die naar het feest mag wil vandaag door De Was. De een wil vlug door De Was, de ander gek of helemaal niet.

Veer, een dag in de zon is het tweede deel van een vierdelige serie van Jan van der Lierde en Stefan Boonen. Het bijzondere aan deze serie is dat alle avonturen zich afspelen in hetzelfde dorp: Veer. Daarnaast speelt het verhaal zich steeds af op één dag. Het verhaal begint 's ochtends en eindigt 's avonds. In elk deel staat een ander hoofdpersonage centraal, in dit deel zijn dit Bob en Nel. De serie is goed te koppelen aan de seizoenen, en zijn hierdoor ook heel geschikt om voor te lezen aan wat jongere kinderen. Erg leuk om om meerdere delen te lezen, omdat personages en plaatsen terugkomen in de andere delen.

Als je Veer, een dag in de zon opent, zie je een plattegrond van het dorpje Veer, vervolgens zie je alle personen afgebeeld die in dit boek voorkomen. Dit is erg leuk voor kinderen om naar terug te bladeren. Deze (en de andere illustraties in dit boek) zijn gemaakt door Jan van der Lierde. De kaft van het boek is voornamelijk geel en ook in overige illustraties in het boek zie je veel geel terugkomen. Een echte zomerkleur!

Op elke twee pagina's in het boek begint een nieuw hoofdstukje. Het hoofdstukje heeft een korte titel, met daarachter de digitale tijd. Voor de kinderen die dit samen met bijvoorbeeld een volwassenen lezen, is dit wel uit te leggen. De beginnende lezers kennen over het algemeen nog geen digitale tijd. Voor het lezen van het verhaal maakt dit in principe niet uit, het dag wordt in chronologische volgorde bij langsgegaan.

Bob en Nel werken bij De Was en gedurende de dag komen er allemaal dorpsgenoten langs die door De Was willen en schoongemaakt willen worden. Het verhaal is geschreven in korte, makkelijke zinnetjes; ideaal voor de beginnende lezers. Door de korte hoofdstukjes is het makkelijk om regelmatig een klein stukje te lezen. De tekst wordt daarnaast goed ondersteund door de afbeeldingen, wat het tekstbegrip voor kinderen nog beter maakt.

Een leuk boek voor kinderen die van lezen houden. Het boek is zeker mooi vormgegeven, maar het zou kunnen zijn dat de vormgeving niet elk kind aanspreekt, omdat deze misschien iets meer is gericht op oudere kinderen.

Veer - Een dag in de zon

1  2  3  4  5

Ken je De Was al?