Het gestreste hart - Gustav Dobos RECENSIE

Recensie: Het gestreste hart - Gustav Dobos

Op weg naar een gezond hart

Het boek Het gestreste hart van Prof. Dr. Gustav Dobos is een boek dat je helpt naar een gezonder hart en langer leven. Het boek is geschreven door meneer Dobos, een internist en natuurgeneeskundige. In het boek is naast veel wetenschappelijke informatie ook een 8 weken programma opgenomen. De kans op een hartinfarct wordt met dit programma verkleind. Het lichaam en de werking in het lichaam is een wonderlijk iets, dat wordt in dit boek wel weer erg duidelijk.

Op internet is veel informatie te vinden waarvan je nooit helemaal de betrouwbaarheid kan achterhalen. Wanneer je de informatie uit dit boek leest, weet je de bron en door wie het is geschreven. Achterin het boek is een lange bronnenlijst opgenomen. In het boek Het gestreste hart staan blauw gearceerde stukken, deze zinnen uit de tekst zijn dan het belangrijkste. Deze gemarkeerde stukken leiden wel wat af van de rest van de tekst omdat je aandacht direct naar deze zinnen wordt getrokken. Het arceren van de belangrijke stukken is goed bedoeld van de schrijver en gemakkelijk voor mensen die het boek snel willen scannen.

In het boek staat vermeld dat kleine stapjes al vrij grote veranderingen teweeg kunnen brengen. Dit maakt je direct nieuwsgierig naar wat deze stapjes dan zijn. Deze stappen richting een gezonder hart worden beschreven in het programma. Dit programma wordt na de vele informatie gegeven, je blijft dus doorlezen omdat je wil weten hoe het programma in elkaar zit en hoe jij veranderingen in jouw leven kan aanbrengen. Tussen het programma door staat nog een aantal recepten die jou kunnen helpen naar een gezond leven. Deze recepten zijn gemakkelijk te maken.

Vooraf aan het programma is er een zelftest. Met deze test kan je berekenen hoe gezond jouw manier van leven voor jouw hart is. Deze test bestaat uit een vragenlijst en puntensysteem, je beantwoordt de vragen en je antwoorden zijn punten waard. Tel deze punten bij elkaar op en je weet hoeveel punten je scoort op bijvoorbeeld beweging. Het is de bedoeling dat je na 8 weken deze zelftest nog eens doet, de resultaten vergelijkt en kunt zien welke vorderingen je hebt gemaakt. Het 8 weken programma is simpel en voor velen zal het haalbaar zijn. In het programma worden per week kleine veranderingen aan je huidige levensstijl toegevoegd. Het is niet zo dat je ineens alles radicaal moet veranderen, je moet bijvoorbeeld in de eerste week wat meer beweging en meer groenten aan je menu toevoegen. Er wordt dus in kleine stapjes toegewerkt naar vergadering op langere termijn.

Het hart is een zeer belangrijk orgaan waar je goed voor wilt en moet zorgen. Dit boek is dan ook zeker de moeite waard om te lezen wanneer je streeft naar een gezonde levensstijl. Het boek krijgt vier hartjes. Het geeft je inzicht in hoe belangrijk je hart is en wat er allemaal invloed heeft op de werking van je hart. Je schrikt soms wel wat er allemaal een negatieve invloed heeft op je hart en je lichaam. Daarom is dit boek zo leerzaam om te lezen.

Het gestreste hart

1  2  3  4  5

Ons hart klopt in de loop van ons leven maar liefst drie miljard keer – soms snel, soms langzaam, dan struikelend en dan weer ritmisch duurzaam. Wat kunnen we doen om deze motor te onderhouden en te versterken?
    Cardiologen zijn gespecialiseerd in het opsporen, diagnosticeren en behandelen van problemen en ziekten rondom het hart. Maar wat gebeurt er voordat het hart te maken krijgt met een infarct? Negentig procent van alle hartaanvallen is gerelateerd aan onze levensstijl en dat betekent dat we de kans erop kunnen verkleinen. Onderzoeksresultaten uit de moderne natuurgeneeskunde laten zien dat dit niet zo moeilijk is. Er zijn effectieve methoden om onze levensstijl te
    veranderen. Internist en hoogleraar natuurgeneeskunde Gustav Dobos heeft een 8 weken-programma ontwikkeld, waarmee de resultaten zonder grote aanpassingen in het dagelijks leven kunnen worden geïntegreerd.