De meisjes zonder naam - Mikaela Bley RECENSIE

Recensie: De meisjes zonder naam - Mikaela Bley

Misdaadjournalist Ellen Tamm krijgt een bericht dat er een lichaam is gevonden in de regio waar ze opgegroeid is. Ze gaat op onderzoek uit wat op niets lijkt uit te draaien tot er een tweede lichaam wordt gevonden. Ze legt contact met Linn, een bekende blogger die naar een kostschool in de buurt is gestuurd door haar moeder, die haar verteld dat er twee meisjes van haar school zijn vermist.

Het verhaal van De meisjes zonder naam wordt vanuit zowel het perspectief van Ellen Tamm als van Linn verteld. Hierdoor krijg je van twee kanten steeds wat informatie en bouwt de spanning zich steeds meer op. Je weet als lezer natuurlijk het meeste en hoopt steeds dat beide hoofdpersonen de informatie van de ander op tijd zullen krijgen. Ook zorgen de verhalen van zowel Ellen als Linn buiten deze zaak om voor een prettige extra dimensie in het verhaal. De afwisseling tussen de beide vertellers houdt je ook meer geboeid en zorgt steeds voor kleine cliffhangers in het verhaal.

De personages van Ellen Tamm en Linn Rósen zijn goed uitgewerkt. Zeker het verhaal van Linn spreekt erg aan en je hebt dan ook meteen met haar te doen. Ellen roept meer gemengde gevoelens op, met name door haar levensstijl en de keuzes die ze daarmee maakt. Dit roept soms wat irritatie op en aangezien dit al boek vier is met haar in de hoofdrol kan het zijn dat lezers die de eerdere delen wel al hebben gelezen zich nog meer storen. Aan de andere kant zou het zo kunnen zijn dat ze ten opzichte van boek 1 wel al persoonlijke groei heeft doorgemaakt en het juist minder storend is als je eerdere delen ook hebt gelezen.

De schrijfstijl van Mikaela Bley is erg aangenaam en leest erg gemakkelijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vaak de vergelijking met Camilla Läckberg wordt gemaakt. Het is ook zo dat dat liefhebbers van deze schrijfster het werk van Mikaela Bley ook zeker zullen waarderen. Het verhaal van De meisjes zonder naam zit goed in elkaar en de setting van het afgelegen Zweedse platteland doet de rest van het werk voor een goede thriller.  Door de datum en tijdsaanduiding voor elk hoofdstuk is het makkelijk de tijdlijn te volgen en te zien wat Ellen en Linn op dezelfde tijd aan het doen zijn. De hoofdstukken zijn relatief kort wat een voordeel is als je niet veel tijd per keer hebt om te lezen.

De meisjes zonder naam is alweer het vierde deel in de Ellen Tamm reeks van Mikaela Bley. Los van wat kleine feitjes die je mist als je de eerdere delen niet hebt gelezen is De meisjes zonder naam goed losstaand te lezen. Wel is het zo dat je na het lezen van De meisjes zonder naam meteen erg nieuwsgierig wordt naar de andere delen van de Ellen Tamm reeks.

Ellen Tamm - De meisjes zonder naam

1  2  3  4  5

De meisjes zonder naam is het vierde deel in een meeslepende Zweedse thrillerserie voor de liefhebbers van Camilla Läckberg.

Op een koude winterdag wordt de 17-jarige Linn afgezet bij de meisjeskostschool Täcktahammar in Sörmland. Na enkele stormachtige jaren hoopt ze hier weer wat grip op haar leven te krijgen. Maar algauw raakt ze verwikkeld in enkele conflicten met haar nieuwe schoolgenoten.

Wanneer een van de leerlingen spoorloos verdwijnt, realiseert Linn zich dat ze zelf ook gevaar loopt.

Dan krijgt misdaadverslaggever Ellen Tamm van TV4 bericht dat het ongeïdentificeerde lichaam van een meisje is gevonden vlak bij het stadje Nyköping. De politie classificeert de zaak als moord.

Nadat het lichaam van een tweede meisje wordt gevonden reist Ellen af naar de kostschool, op zoek naar antwoorden. Ze moet de waarheid achterhalen voordat er nog meer meisjes sterven.