Het Gouden Lint - Marleen Schmitz RECENSIE

Recensie: Het Gouden Lint - Marleen Schmitz

Het Gouden Lint is weer eens een echt goede (Nederlandse) chicklit. Marleen Schmitz heeft met dit boek alle elementen te pakken van een lekkere nonchalante pageturner. Marije is 25 en alles in haar leven gaat op dit moment compleet mis. Ze heeft ruzie met haar (ex)vriend Benno, verliest haar baan en ze weet niet hoe ze deze maand haar rekeningen moet betalen. Dan staat ineens miljoenenjacht voor de deur en wint ze een gigantisch geld bedrag.

Marije heeft geen idee wat ze met het grote bedrag moet doen, maar ze gaat er vanuit dat de meeste van haar problemen nu zijn opgelost. Alleen merkt ze al snel dat mensen haar anders bekijken en dingen van haar willen of verwachten. Ze probeert er zo goed mogelijk mee om te gaan, alleen staat dan haar boze ex voor de deur die een deel van het geld bedrag opeist. Marije vlucht weg van alle heisa en gaat naar een huisje op het platte land.

In Het Gouden Lint worden positieve ontwikkelingen steeds afgewisseld met dramatische events in het leven van Marije. Door de vlotte schrijfstijl van Marleen leest het boek lekker weg en gaat het niet snel vervelen.

Vervolgens gaat Marije met de geldprijs haar droom om een eigen restaurant te beginnen proberen waar te maken. Dit loopt helaas niet zo soepel als ze had verwacht, doordat de tussenpersoon haar het restaurant van haar ex vriend probeert te verkopen. Zo zie je maar dat geld niet altijd alles makkelijk maakt.

Je verwacht naar mate Het Gouden Lint vordert dat alles beter zal worden, maar dat blijft telkens maar de vraag.  Een goede chicklit bevat natuurlijk een heftige romance. Zo komt er onverwachts een andere gast, die het huisje ook had gehuurd op de boerderij. Marije weet niet wat ze van deze nieuwe gast moet vinden, maar al snel beginnen de kriebels voor deze man te komen. Door meerdere misverstanden kun je niet inschatten of ze daadwerkelijk haar gevoel achterna gaat.

Je komt er tijdens het lezen van dit boek vooral achter dat het winnen van een grote geldprijs niet zomaar al je problemen oplost. Doordat in het boek steeds alles nét niet goed uitpakt blijft het boek interessant en blijf je doorlezen. Ik zou Het Gouden Lint lekker meenemen op vakantie of lezen in de tuin. Geniet tijdens het lezen vooral van de heerlijke (romantische) dramatiek in dit boek.

Het gouden lint

1  2  3  4  5

In 'Het gouden lint' stelt Marleen Schmitz een boeiende vraag: wat gebeurt er als je van de ene op de andere dag steenrijk bent?

Serveerster Marije, de hoofdpersoon in 'Het gouden lint' van Marleen Schmitz woont samen met Benno, de eigenaar van het restaurant waar ze werkt. Als die relatie stukloopt, verbreekt Benno ook meteen de werkrelatie. Net als Marije volledig aan de grond zit, wint ze een enorm geldbedrag. Ze is dolblij, maar ze komt er al snel achter dat het geld ook veel schaduwkenten kent. Marije besluit zich tijdelijk terug te trekken op de vakantieboerderij van verre familie. Kan ze haar leven hier opnieuw opbouwen?