Ibiza Club - Linda van Rijn RECENSIE

Recensie: Ibiza Club - Linda van Rijn

In april dit jaar verscheen Ibiza Club, de nieuwste thriller van Linda van Rijn. Na een carrière in de reiswereld legde deze schrijfster zich toe op het schrijven van thrillers die zich afspelen op plaatsen waar zij is geweest. Dit verhaal speelt zich af op het Spaanse Ibiza en Van Rijn laat je twee kanten van het eiland zien. Enerzijds het partyparadijs waar dit eiland bekend om staat, anderzijds ook de prachtige natuur en de hippiecommunes die er te vinden zijn.

De hoofdpersonage is Rosa van Leeuwen, alias DJ RedLion. Ze is enkele jaren geleden naar Ibiza verhuisd om haar carrière als DJ een boost te geven. En dat is gelukt! Ze heeft veel succes en mag zowel in binnen- als buitenland in alle grote clubs draaien. Ibiza voelt als haar thuis. Ze heeft er een prachtig huis gekocht, waar ze samen met haar zoontje Xavier woont. Met de vader van Xavier heeft ze nog fijn contact en ook haar nieuwe relatie voelt goed. Maar wanneer Rosa serieuze bedreigingen gaat ontvangen, komt haar hele bestaan op losse schroeven te staan. Van wie zijn ze afkomstig? En kan ze de mensen om haar heen nog wel vertrouwen?

De boeken van Linda van Rijn staan bekend als spannend en fijn te lezen. Dat gold ook voor Ibiza Club. De korte hoofdstukken lezen fijn weg en geven een goed beeld van het leven van Rosa. De beschrijvingen van de gesprekken en situaties zorgen ervoor dat je je snel inleeft en je je echt een voorstelling van haar leven kunt maken. Het is echt een zomerboek, je krijgt meteen zin om in het vliegtuig te stappen naar een mooi tropisch oord.

De spanning in het boek wordt langzaam opgebouwd en overheerst niet in het verhaal, waardoor ik het niet een échte thriller vind. Elk hoofdstuk bevat een spannend element, maar het liet me niet op het puntje van m’n stoel zitten. Als de bedreigingen tot een hoogtepunt komen, ben je als lezer natuurlijk wel erg benieuwd wie het nu heeft gedaan. Het uiteindelijk plot komt als een verrassing, maar wordt niet heel uitgebreid beschreven. Het verhaal wordt fijn afgerond, je krijgt op alle vragen een antwoord en dat is prettig.

Niet alleen de bedreigingen spelen een centrale rol in het leven van Rosa, en dus in het boek. Ook lastige situaties rondom abortus en drugsgebruik passeren, net als de grote invloed die (sociale) media tegenwoordig hebben. De hoofdpersoon neemt hierover duidelijk stelling in, waardoor Van Rijn je op een luchtige manier tóch laat nadenken over bepaalde maatschappelijke kwesties.

Ibiza Club leest prettig weg, maar is geen súperspannende thriller. Als je dat niet erg vindt en gewoon zin hebt in een fijn boek over een zonnige bestemming, is dit zeker een aanrader! Ik geef het boek drie sterren.

Recensie: Ibiza Club - Linda van Rijn

Ibiza Club

1  2  3  4  5

Wanneer de beroemde dj Rosa van Leeuwen ernstig wordt bedreigd, staat haar bruisende leven ineens op scherp. Ze heeft alleen geen idee wie het op haar heeft gemunt…

Rosa van Leeuwen, beter bekend als dj RedLion, heeft op haar dertigste bereikt waar anderen alleen maar van kunnen dromen. Haar muziek is meer dan succesvol, haar agenda staat standaard volgeboekt met optredens in de grote clubs van Ibiza en ze bezit een enorme villa op het eiland, waar ze sinds een paar jaar woont. Ook al kan ze haar leven makkelijk laten draaien om exclusieve feesten en peperdure champagne, toch kiest Rosa er liever voor wat meer op de achtergrond te blijven. Ze is dol op haar werk, maar besteedt haar vrije tijd het liefst aan haar zoontje Xavier van vier jaar. Met de vader van Xavier is ze niet meer samen, maar ze heeft inmiddels nieuw geluk gevonden bij Timo, een Nederlander die ook al jaren op Ibiza woont en die eigenaar is van een succesvolle club.

Maar dan zet een onverwachte gebeurtenis haar leven op scherp. Rosa begint zich af te vragen of ze Timo wel echt goed kent en of ze samen verder kunnen. En wie is de afzender van de onheilspellende berichten die ze krijgt? Wanneer ook Xavier betrokken wordt in de dreigementen, is er geen tijd meer te verliezen en zal de dader gevonden moeten worden. Maar hoe meer Rosa ontdekt, hoe meer zich de vraag opdringt of ze wel de juiste personen in vertrouwen neemt…