Niemand houdt van november - Antonia Michaelis RECENSIE

Recensie: Niemand houdt van november - Antonia Michaelis

Vlak voor Ambers zesde verjaardag verdwenen haar ouders. Na een moeilijke jeugd in verschillende tehuizen en vol leerproblemen, gaat ze nu ze zeventien is op zoek naar haar ouders. Met enkel een luciferdoosje, de namen van haar ouders en haar kat komt ze terecht bij een bar, waar de uitbater zich over haar ontfermt. Maar bedoelt de uitbater het wel goed? Wat is zijn verleden? Is er trouwens wel iemand die echt om Amber, die zichzelf November noemt en zichzelf het alter ego Lucy gegeven heeft, geeft? Houdt Amber wel van zichzelf? En wie is de jongen in de tent die ze steeds ziet, maar die verdwijnt als ze dichterbij komt? Wie stuurt Amber dreigbrieven?

Niemand houdt van November is een heel bijzonder boek vol geheimen, onzekerheid en problemen. In het begin is het boek heel verwarrend, omdat er allerlei gebeurtenissen door elkaar lopen. Ook lees je vanuit het standpunt van verschillende personen en het is niet altijd duidelijk waar de verteller wisselt of wie de verteller is. Daarnaast is het ook nog eens lastig om werkelijkheid van verzinsels te scheiden. Dat klinkt heel ontmoedigend en Niemand houdt van November is geen makkelijk boek om te lezen, maar uiteindelijk is alles het zeker waard, want het boek is ook superspannend, vol onverwachte twists en bijzondere ontwikkelingen. Als kers op de taart begint elk hoofdstuk ook nog met een prachtig gedicht, wat het boek helemaal afmaakt.

Het boek voelt een beetje aan als een lappendeken, maar er zit toch een rode draad in het verhaal. Amber is op zoek naar haar ouders, van wie ze enkel een foto en haar schamele herinneringen heeft. Het is heel leuk om over deze zoektocht te lezen, omdat je als lezer voelt dat ze steeds en steeds dichterbij komt, maar tegelijkertijd snap je ook niet helemaal wat er gebeurt. Het lezen van dit boek voelt op sommige momenten een beetje als een spelletje Cluedo: er duiken steeds weer nieuwe personages op die een stukje van de puzzel kunnen aanvullen, maar de puzzelstukjes vinden in een grote stad is nog een hele klus. Michaelis schrijft op zo'n manier dat ieder nieuw puzzelstukje meer vragen oproept, waardoor je als lezer op het puntje van je stoel blijft zitten omdat je hunkert naar antwoorden.

Het hoofdpersonage is ook heel interessant. Allereerst al omdat ze zichzelf eigenlijk in drieën hakt. Ze noemt zichzelf November, maar ze is ook Amber. Ze krijgt van mannelijke uitbater Katja een baantje aangeboden in zijn bar, en al snel noemt ze zichzelf daar Lucy. Lucy doet en durft dingen die Amber en November nooit zouden doen, zoals allerlei mannen meenemen naar de bergruimte. Ook heeft het hoofdpersonage een bijzondere band met haar kat, ze praat ermee en volgens haar praat de kat ook terug. Het is een beetje vreemd en raar, maar ook leuk om in het hoofd van Amber te kunnen kijken. De grens tussen feit en fictie is heel vaag en je weet niet wat echt gebeurt en wat niet.

Niemand houdt van November bestaat echt uit heel veel verschillende onderdelen, want Amber krijgt ook nog eens dreigbrieven. Maar van wie komen de dreigbrieven eigenlijk? Schrijft Amber ze zelf en heeft ze dat niet door? Komen ze van de geheimzinnige jongen in de tent die overal opduikt? Of is er nog een onbekende dreiging? Ook hier blijft het onzeker wie de dreigbrieven stuurt en Antonia Michealis weet het verhaal zo te vertellen dat je als lezer steeds neigt naar een andere verklaring.

Als dan eindelijk de ontknoping komt, dan weet je niet wat je overkomt. Ineens blijkt er veel meer aan de hand te zijn in het boek dan je van tevoren dacht. Michaelis heeft dit boek zo goed uitgedacht en alles grijpt prachtig in elkaar. Werkelijkheid en verzinsels komen bij elkaar, de ware aard van de personages komt naar boven in de schitterende finale van dit bijzondere boek.

Niemand houdt van November is alles wat je niet verwacht had dat het zou zijn en meer. Het is een prachtig, bijzonder en uniek boek vol onverwachte wendingen. Het boek bestaat uit zoveel dingen die je zelfs nooit na zou kunnen vertellen en  alles is op zo'n bijzondere manier aan elkaar gehecht, waardoor het boek als geen ander is. Je moet wel flink opletten als je aan het lezen bent, want voor je het weet word je meegezogen in de onwetendheid en onzekerheid in het hoofd van Amber. Als lezer blijf je geboeid, je wil alles weten, maar na elk antwoord komt er een nieuwe vraag. En zelfs als je uiteindelijk bij de ontknoping bent, dan nog ben je verbaasd. Met Niemand houdt van November heeft Michaelis echt een prachtig boek neergezet, dit boek is een echte aanrader voor mensen die wel eens iets anders willen lezen dan een rechtlijnig verhaal.

Niemand houdt van November

1  2  3  4  5

Een sterk en tegelijk kwetsbaar meisje ontrafelt geheimen uit het verleden in deze beklijvende roman voor young adults. Werkelijkheid en verbeelding zijn niet altijd van elkaar te onderscheiden.
    Vlak voor Ambers zesde verjaardag verdwenen haar ouders. Na een woelige jeugd gaat ze, nu ze zeventien is, naar hen op zoek. Een aanwijzing brengt haar naar een kroeg, waar de uitbater zich over haar ontfermt. Maar heeft hij wel goede bedoelingen? Is er trouwens iemand die echt geeft om Amber, die zichzelf November noemt? De jongen in de tent, die verdwijnt als Amber dichtbij komt? Haar kat? De mannen met wie ze zich terugtrekt in het kamertje achter het café? Houdt Amber eigenlijk wel van zichzelf? En wie zit er achter de anonieme dreigbrieven die ze krijgt?