Van bij ons - Margot Senden RECENSIE

Recensie: Van bij ons - Margot Senden

Volksverhalen, legenden, sagen. Wie is er niet dol op?  Zeker na het lezen van de volksverhalen uit de 12 provincies die te vinden zijn in Van bij ons kan je dit alleen maar beamen.
In elke provincie in Nederland is wel een sappig verhaal te vinden dat van generatie op generatie doorgegeven wordt. Deze volkse verhalen gaan over zeemeerminnen en vikingen, over geesten en ridders. Er is dus voor ieder wat wils.

Twaalf verschillende auteurs van jeugdboeken vertellen de twaalf volksverhalen, op hun eigen manier. Ze geven een eigen kleur aan het verhaal en het is leuk om als lezer op zoek te gaan naar de kleine stijlverschillen die zo ontstaan in elk hoofdstuk. Waar de ene auteur meer de nadruk op de spanning, krijgt van een ander de romantische kant meer ruimte. Op die manier wisselt de toon af en dat maakt dat Van bij ons nooit verveelt. Elke auteur (her)schrijft een verhaal uit eigen provincie en op die manier ontstaat er soms ook een persoonlijke band met de personages en de omgeving waar de geschiedenis zich afspeelt. In de 'Persoonlijke noot van de schrijver' is er ruimte gelaten aan de auteurs om uit te leggen aan de lezer of ze het verhaal al kenden, of het een ontdekkingstocht was door eigen provincie en op welke manier een persoonlijke ervaring misschien kleur heeft gegeven aan hun verhaal.

Margot Senden is de samensteller van dit boek en dus verantwoordelijk voor de opzet. Zij kan hier alleen maar veel lof voor krijgen want mede door de keuze van de auteurs en hun band met de verhalen, én de uitleg omtrent het waarheidsgehalte van een legende in 'Feiten en fictie' is deze bundel ook een klein naslagwerk geworden. Het doel om oude verhalen nieuw leven in te blazen en kinderen op ontdekkingstocht te sturen lijkt geslaagd, want als lezer krijg je eigenlijk onmiddellijk zin om na het lezen een kijkje te gaan nemen op de plekken die beschreven worden in Van bij ons.

Ook de illustraties zijn van de hand van Margot Senden. Het zijn mooie, kleurrijke, waarheidsgetrouwe tekeningen, die een goede weergave zijn van het verhaal waar ze bij horen. Elk verhaal heeft één paginagrote illustratie die een bepaalde, cruciale scène van de legende weergeeft. Aangezien sommige auteurs ook zelf hun illustraties maken, was het interessant geweest om hen zélf de uitbeelding van hun woorden voor rekening te laten nemen. Dat was de originaliteit van het boek zeker ten goede gekomen. De gekozen coverafbeelding is prachtig en trekt zeker de aandacht. Zo weet je als potentiële lezer direct wat je te wachten staat en het schept ook een heel aangename sfeer.

De huisstijl van Margot Senden zorgt voor uniformiteit en die is ook terug te vinden in de algemene indeling van het boek. Elk verhaal is voorafgegaan door schutblad met daarop hetzelfde historisch aandoende patroon en dezelfde informatie. Zo weet je onmiddellijk welke auteur en welke provincie aan bod komt. Aan het einde van het volksverhaal vind je een kort blokje met informatie over het vertelde en een kennismaking met de schrijver van de woorden.

Van bij ons is makkelijk leesbaar en geschikt voor een groot aantal leeftijden. Je kan de verhalen makkelijk voorlezen aan de kinderen die zelf nog niet zo vlot kunnen lezen, maar het is voor de snelle lezers vanaf ongeveer acht jaar ook goed zelf te lezen. Ook oudere kinderen zullen nog kunnen genieten van de kennismaking met de geschiedenis van hun provincie. Het is een perfectie mix tussen verbeelding en een kern van waarheid. Margot Senden zorgt er op deze manier in ieder geval voor dat het lezen over lang vervlogen tijdens erg leuk wordt en dat zullen ook de ouders kunnen waarderen.

Recensie: Van bij ons - Margot Senden

Van bij ons

1  2  3  4  5

Van de zeemeermin uit Zeeland tot een spookhuis in Friesland, een hoofdloze juffrouw in Limburg tot de witte wieven uit Gelderland: dit boek bundelt de mooiste volksverhalen uit de twaalf Nederlandse provincies. Gebaseerd op oude sagen, mythen en sprookjes, maar ook op nieuwe feiten, laten deze verhalen je het land van vandaag opnieuw ontdekken. De geheimzinnige gebeurtenissen zijn van alle tijden en loeren om de hoek …
    Met prachtige illustraties van Margot Senden en bijdragen van Christien Boomsma, Suzanne Buis, Femke Dekker, Joke Eikenaar, Gonneke Huizing, Hein Klompmaker, Li Lefébure, Joke Reijnders, Marion van der Kleij, Marcel van Driel, Pimm van Hest, Anneriek van Heugten en Chris Vegter.
    Op avontuur door de tijd, in eigen land. Voor jong en oud vanaf 9 jaar.