Plant tribe - Igor Josifovic & Judith de Graaff RECENSIE

Recensie: Plant tribe - Igor Josifovic & Judith de Graaff

De auteurs van Plant Tribe nemen je in dit boek mee op weg naar een lang en gelukkig leven met planten. Met vele adviezen over het verzorgen van je kamerplanten en het opbouwen van jouw band met deze groene vrienden, leer je alles over de creatieve mogelijkheden met planten. Niet alleen hoe je ze in leven moet houden, maar ook hoe je het welzijn van zowel plant als mens kunt verbeteren en hoe je enorm veel plezier kunt beleven aan het houden van planten.

Plant Tribe is opgedeeld in zes hoofdstukken die variëren van 'hou van je planten' en 'goede energie met planten' tot creatief met planten'. Binnen de hoofdstukken is een onderverdeling gemaakt in subcategorieën. Hierdoor is het boek erg overzichtelijk. Wat direct opvalt zijn de vele kleurrijke foto's. Van groot tot klein nemen ze pagina na pagina in beslag. Met deze foto's krijgen we een kijkje in het plantenleven van diverse mensen verspreid over de wereld. Aan de hand van interviews lezen we namelijk het verhaal van (fanatieke) plantliefhebbers en stellen ze hun huis open. Geen al te stylish weergegeven ruimtes, maar foto's van kamers die dagelijks door de bewoners worden gebruikt. Deze interviews/achtergrondverhalen zijn een mooie toevoeging en leuke afwisseling in het boek. Hierdoor doe je misschien inspiratie op die je niet uit feitelijke informatie haalt.

Wanneer je puur een boek verwacht over de verzorging van planten kom je bedrogen uit. Plant Tribe geeft een andere kijk op het houden van planten. Het hebben van planten is een lifestyle. De eerste twee hoofdstukken zijn wellicht voor veel mensen die een ander boek verwachten een beetje 'zweverig'. Namen geven aan je planten, bewust je tijd met planten doorbrengen, tegen ze praten en het gebruik van kristallen voor een goede energie, zijn geen alledaagse rituelen voor de meesten. Plant Tribe is dan ook sterk gericht op het geluk van planten en hoe fijn ze het vinden om in ons gezelschap te zijn. Een plant is leuk om te hebben, maar om daar een band mee op te bouwen... dat is een ander verhaal. Toch staat er in alle hoofdstukken wel iets waar je wat wijzer van wordt. Is het niet over de reinigende werking van planten, dan wel over een goede verzorging voor de gezondheid van je plant, het kweken van je eigen avocado- of mangoplant, of het creatief inrichten van je kamer.

Erg handig is het kameroverzicht aan het einde. Hier vind je per kamer van je huis de meest ideale planten om neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een Sanseveria in de slaapkamer die 's nachts kooldioxide omzet in zuurstof. Vochtminnende planten om de badkamer op te fleuren of het snelgroeiende pannenkoekenplantje voor in de kinderkamer. Tot slot staat er nog een kort en handig stuk aan het einde over het in leven houden van je planten tijdens een vakantie.

Igor Josifovic en Judith de Graaff hebben met Plant Tribe een bijzonder boek geschreven dat verder gaat dan alleen de verzorging van planten. De onderwerpen zijn erg divers en op een prima manier uitgewerkt. Je gaat ongetwijfeld op een andere manier naar je planten en hun behoeften kijken. Voor de echte plantenliefhebbers die het maximale uit hun planten willen halen, is dit een praktisch boek waar je zeker mee aan de slag kunt. Maar ook voor beginnende planthouders is dit een nuttige gids op weg naar een leven met gezonde en blije planten.

Plant Tribe

1  2  3  4  5

In dit nieuwe plantenboek gaan de auteurs van Urban Jungle een stapje verder. In elk hoofdstuk krijg je een nieuwe dosis plantenkennis en ook advies over hoe planten het beste tot hun recht komen binnenshuis. Het boek draait om de positieve kracht die van planten uitgaat en hoe je deze in elke kamer kunt opwekken, voor meer energie, positiviteit, creativiteit, liefde en welzijn.

Het boek bespreekt daarnaast hoe planten en huisdieren samen kunnen leven, hoe je jouw plant in elke fase het beste kunt verzorgen en beantwoordt de meest gestelde vragen van plantenliefhebbers. Alles voor een lang en
    gelukkig leven met planten!