Eén vonk - Greetje van den Berg RECENSIE

Recensie: Eén vonk - Greetje van den Berg

Amanda’s oma heeft haar voor haar overlijden verteld dat ze tijdens de oorlog verliefd is geworden op een Duitse soldaat en zwanger van hem is geworden. De soldaat werd overgeplaatst voor ze hem over hun kindje kon vertellen en ze heeft hem nooit meer gezien. Haar familie vond het een grote schande dat ze met een Duitser ging en zijn kind droeg, en zodra ze bevallen was haalden zij haar kind weg zonder dat ze hem zelfs maar mocht zien. Amanda raakt geïntrigeerd door deze onbekende oom en besluit hem op te zoeken, ook al heeft ze haar oma beloofd haar geheim aan niemand te vertellen...

Eén vonk van Greetje van den Berg is een prachtig boek met een interessant onderwerp: de kinderen van Duitse militairen en de haat waarmee zij geconfronteerd werden. Dit maakt het een boek met een best wel pittig onderwerp, maar toch leest Eén vonk vlot. Dat komt niet alleen door de schrijfstijl van Greetje van den Berg, maar ook doordat je wilt weten hoe het gaat en of alles goed komt.

Het beste aan dit boek zijn absoluut de personages. Je leest grotendeels vanuit de perspectieven van Andries en Amanda. Van Andries weet je niet direct wie hij is, maar als lezer vermoed je wel wat zijn identiteit is en het duurt niet lang voordat dat bevestigd wordt. Het is makkelijk om je in hem te verdiepen en je voelt echt met hem mee. De ontluikende vriendschap met zijn buurvrouw is onroerend en hij maakt een prachtige zelfontwikkeling door. Amanda is ook een realistisch personage. Ze is een doorzetter, maar voorziet niet wat haar zoektocht allemaal teweeg kan brengen. Later lees je ook korte stukjes vanuit het perspectief van Andries’ dochter Jutta en Amanda’s moeder Sheila. Amanda, Andries, Jutta en Sheila staan allemaal heel anders in het leven en gaan anders om met de situatie waarmee zij geconfronteerd worden. Toch snap je als lezer waar elk van hen weg komt en wat hun standpunt beïnvloed, wat het makkelijk maakt om je in ze in te leven. Als lezer voel je de tweestrijd hierdoor des te beter.

Greetje van den Berg heeft eerder een boek over Amanda en haar oma geschreven. Ik heb dat boek niet gelezen en vond Eén vonk prima als stand-alone te lezen. Toch maakt dit boek me wel nieuwsgierig naar het eerste boek!

Eén vonk van Greetje van den Berg is een ontroerende roman. Het verteld een indringend verhaal over hoe zwijgen mensen beïnvloed en over de impact die de geschiedenis ook nu nog kan hebben. De personages zijn goed uitgewerkt en het feit dat het zo makkelijk is om elk van hen te begrijpen, maakt dat het verhaal extra impact heeft. Ik geef Eén vonk 4 hartjes.

Eén vonk

1  2  3  4  5

De hoofpersonen van 'Eén vonk' van Greetje van den Berg worden geconfronteerd met het verleden als grote familiegeheimen aan het licht komen.

'Eén vonk' van Greetje van den Berg vertelt het verhaal van Amanda. Kort voor haar overlijden heeft Amanda's oma haar een geheim toevertrouwd. In de oorlog heeft ze een zoontje van een Duitser gekregen, dat ze onder dwang heeft afgestaan. Amanda raakt geïntrigeerd door deze onbekende oom en begint aan een voorzichtige zoektocht. Ze wil de belofte aan haar oma niet verbreken, maar haar nieuwsgierigheid wint het. Eén ontmoeting kan toch geen kwaad?

'Eén vonk' is het los te lezen vervolg op 'Stil vuur', waarin we Amanda al goed hebben leren kennen. In 'Eén vonk' belicht Greetje van den Berg een heel andere en aangrijpende kant van het verhaal.