Paniek in Sprookjesland - Isabelle Quinn RECENSIE

Recensie: Paniek in Sprookjesland - Isabelle Quinn

Als op een avond Twan zijn zusje Nora voorleest uit een oud sprookjesboek, wordt het opeens heel donker en bevinden ze zich in een tornado van letters en oud papier. En dan zitten ze op de grond in een donkere hut. Twan vermoedt dat ze in het sprookjesboek terecht gekomen zijn. Omdat hij het sprookje van Hans en Grietje aan het voorlezen was, lijken ze in het huisje van de heks te zijn. Gevaarlijk! Wegwezen! En dan treffen ze daarna ook nog en grote wolf met grote witte tanden ...

Het sprookjesboek blijkt een magisch sprookjesboek te zijn, en de eigenaar kan in het boek op bezoek gaan bij de sprookjesfiguren. Teruggaan is eenvoudig, gewoon de zin die je las achterstevoren uitspreken. Helaas weet Twan dat (nog) niet en dan ontvoert ook nog eens iemand zijn zusje. Er volgt een spannend avontuur, want Twan wil niet terug naar huis zonder dat hij Nora teruggevonden heeft. Tijdens zijn speurtocht ontmoet hij allerlei bekende sprookjesfiguren: verschillende prinsessen, een paar van de dwergen van Sneeuwwitje, de wolf van Roodkapje en Klein Duimpje.

Hervertellingen van sprookjes zijn populair. Paniek in Sprookjesland is niet een hervertelling, maar een wervelend avontuur tegen het decor van bekende traditionele sprookjes. Isabelle Quinn heeft er de originele twist aan gegeven dat in het magische sprookjesboek iets is gebeurd, waardoor de sprookjesfiguren niet meer gevangen zitten in hun sprookje. Ze kunnen nu hun leven leiden en hun karakter verder ontwikkelen. De wolf is bijvoorbeeld vegetariër geworden en de zeven dwergen wonen niet meer samen in één huisje. De sprookjesfiguren uit verschillende verhalen kennen elkaar en leven gemoedelijk samen.

Paniek in Sprookjesland is een toegankelijk verhaal. Eigenlijk ken je alle personages al en je hoeft niet veel moeite te doen om in het verhaal te komen. Het boek leest vlot en prettig en is goed te lezen door kinderen vanaf een jaar of tien. De hoofdstukken hebben een overzichtelijke lengte. Ook leuk is dat de hoofdstukken niet genummerd zijn, maar allemaal een aansprekende titel hebben.

De cover van Paniek is Sprookjesland is prachtig. Er staat een bijzonder mooie afbeelding op, waar je naar kunt blijven kijken en steeds nieuwe details ziet. De roze kleur roept misschien net te veel een associatie met meisjes op. Het verhaal is zowel voor meisjes als voor jongens. Sprookjes zijn immers voor iedereen!

Paniek in Sprookjesland

1  2  3  4  5

Een wonderlijk boek over de kracht van verhalen. En een wonderlijk verhaal over de kracht van boeken. Voor sprookjeshelden vanaf 10 jaar.

Welkom in Sprookjesland! Als Twan en zijn zusje Nora een magisch sprookjesboek lezen, belanden ze plots zelf in een fantasiewereld. Ze kunnen hun ogen niet geloven, zeker niet als ze ontdekken dat die beroemde sprookjes eigenlijk veel griezeliger zijn dan ze altijd dachten. Dat wordt extra duidelijk wanneer Nora plots wordt ontvoerd. Lukt het Twan om zijn zusje te redden, de sprookjesfi guren – die misschien toch niet zo eng zijn – te helpen en weer terug te keren naar zijn eigen wereld?