De magische apotheek 2: Het mysterie van de zwarte bloem - Anna Ruhe RECENSIE

Recensie: De magische apotheek 2: Het mysterie van de zwarte bloem - Anna Ruhe

De dertienjarie Lucie Alvenstein runt samen met haar leuke buurjongen Mats, broertje Benno en Hanne de magische apotheek. Deze is goed verstopt, in een verborgen ruimte onder hun huis. In de apotheek worden magische geurtjes gebrouwen waarin enorme krachten schuilen. Op een dag verdwijnt het meteoorpoeder uit de apotheek, het belangrijkste ingrediënt van alle magische geuren. Lucie en haar vrienden gaan op onderzoek uit. Deze zoektocht brengt hen uiteindelijk in Amsterdam, waar ze te maken krijgen met het genootschap van Eeuwigen, dat erg gevaarlijk blijkt te zijn.

Het mysterie van de zwarte bloem is het tweede deel in de spannende reeks van De magische apotheek. Dit deel is ‘los’ te lezen, maar het is leuker om eerst deel één te lezen: Er hangt een geheim in de lucht. Toch heeft de schrijfster Anna Ruhe Het mysterie van de zwarte bloem zo geschreven dat het prima te volgen is, zonder dat je het eerste deel hebt gelezen. Als je wel het eerste deel kent, haal je veel meer uit dit boek. Dat is zeker een meerwaarde.

Lucie is de ik-verteller in dit boek. Zij ontwikkelt zich van een bedeesd, verlegen meisje tot een krachtige jongvolwassene. Lucie heeft een hechte band met haar kleine broertje Benno. Zelfs al vindt ze hem soms nog zo irritant, hij mag met haar samen de avonturen beleven. Als lezer krijg je hierdoor veel sympathie voor haar. Ook de hoofdpersonages Mart, Benno en Hanne sluit je in je hart. Mart is de knappe buurjongen van Lucie. Anna Ruhe heeft de spanning tussen deze twee goed beschreven, geheel tussen de regels door. Je proeft gewoon dat ze elkaar leuk vinden, maar dat is ondergeschikt aan het spannende avontuur dat ze beleven.

In Het mysterie van de zwarte bloem belanden de avonturiers op hun zoektocht naar het meteoorpoeder onder andere in Amsterdam. Het eerste deel van de serie speelde zich vooral in de magische apotheek en huis van Lucie, Villa Evie, af. In dit tweede deel reizen de hoofdpersonen met de trein en de boot overal naartoe, om het meteoorpoeder weer in handen te krijgen. Anna Ruhe heeft heel goed de sfeer van Amsterdam weten op te roepen. Dit heeft ze knap gedaan, want alle beschreven plekken zijn fictief. De beschreven plekken voelen echt, maar zijn dat dus niet.

In Het mysterie van de zwarte bloem is niets wat het lijkt. Het gevaar ligt overal op de loer voor Lucie, Mart, Benno en Hanne. Anna Ruhe heeft de spanning goed opgebouwd. Je kan het boek niet wegleggen, maar je wil echt doorlezen, op het puntje van je stoel. Het boek sluit af met een brief van Daan de Bruijn, waardoor je zeker het derde deel wilt lezen.

In de boeken van De magische apotheek draait alles om geuren. Anna Ruhe heeft grappige functies aan geuren toegekend. Zo zijn er geuren die je eruit kunnen laten zien als de persoon waar je het laatst aan dacht, tijdbuigende geuren die je het verleden laten zien, eeuwige geuren, beschermende geuren en vernietigende geuren. Naast de spanning die het boek heeft, zorgt dit aspect ervoor dat er een lekkere vleug magie wordt toegevoegd. En Anne Ruhe heeft dat in een hele goede mix gedaan, wat zeker kinderen zal aanspreken.

Door het gehele boek staan magische zwart-wit illustraties en decoratieve bloempatronen. Je ruikt bijna de verschillende geuren uit de magische apotheek, zo knap zijn de illustraties weergegeven. De cover van het boek is prachtig, springt er echt uit.

Het mysterie van de zwarte bloem is een magisch verhaal vol spanning. Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Het goede nieuws is dat deel drie ook al uit is!

De magische apotheek 2 – Het mysterie van de zwarte bloem

1  2  3  4  5

Het spannende tweede boek over de magische apotheek!

Lucie heeft een groot geheim. Diep onder haar huis heeft ze een verborgen ruimte gevonden: een magische apotheek! Hier worden magische geurtjes gebrouwen waarin enorme krachten schuilen. Lucie, haar buurjongen Mats en haar broertje Benno hebben de opdracht gekregen om de apotheek te beheren.

Op een dag verdwijnt het meteoorpoeder, het belangrijkste ingrediënt van alle magische geuren. Zonder dit poeder kan Mats zijn vader niet genezen van de werking van het liefdeloze luchtje! In hun zoektocht naar de dief komen Lucie en haar vrienden terecht in Amsterdam. Daar krijgen ze hulp van een chagrijnige bloemenkweker – en van een man die al heel lang niet meer in leven hoort te zijn. Lukt het Lucie en haar vrienden om het meteoorpoeder te vinden en de magische apotheek te redden?