De ballade van slangen en zangvogels - Suzanne Collins RECENSIE

Recensie: De ballade van slangen en zangvogels - Suzanne Collins

In de trilogie van de Hongerspelen maakt Katniss Everdeen de huidige President genaamd Snow tot haar vijand. Hij is de president die alle gruwelen toestaat en zelfs nog gruwelijker maakt. Coriolanus Snow is het toonbeeld van alles wat er mis is in Panem. In deze prequel, De ballade van slangen en zangvogels gaan we terug naar zijn jongere jaren. Als laatstejaarsstudent maakt hij de tiende editie van de hongerspelen mee. Daar leert hij het slangenmeisje met de stem van een nachtegaal Lucy Gray kennen en wij de man die Coriolanus Snow ooit was.

Suzanne Collins neemt je in De ballade van slangen en zangvogels mee terug naar de wereld van Panem. Deze keer naar 10 jaar na het eind van de oorlog met de rebellen. De dan nog jonge Coriolanus Snow verafschuwt de oorlog. De oorlog waarin hij en zijn familie alles is kwijtgeraakt. De eerste recensies van lezers gaan er al over dat niemand geïnteresseerd is om over deze gruwelijke man te lezen. Als Suzanne Collins met een prequel komt, waarom zou ze het aan hem verspillen? Snow zou een bevoorrechte witte man zijn en geen underdog en dus niet verhaalwaardig. De kans is zeker aanwezig dat je deze emoties bij dit boek als lezer ervaart. Maar als je deze wrok opzij weet te zetten geef je jezelf de mogelijkheid om jouw blik te verbreden. En wellicht ervaar je wanneer je de boeken van de Hongerspelen herleest een nieuwe lading.

Mocht je nog steeds niet over Snow willen lezen, lees dan alleen het boek al vanwege de afwisselende andere personages zoals Lucy Gray of Sejanus. Suzanne Collins biedt je met dit boek een nieuwe reis aan. Uiteindelijk gaat het niet alleen over Snow. Maar leer in je detail hoe de Hongerspelen en de mutilanten tot stand zijn gekomen. Het gaat ook over een verschillende groep mensen die in dezelfde situatie andere keuzes maken. Het gaat over verschillende perspectieven over wat goed en fout is. Over vriendschap en liefde en de keerzijde ervan. Natuurlijk komen we er ook achter wat maakt dat Coriolanus Snow 64 jaar later gefascineerd raakt door Katniss en waarom ze zijn toorn over zich afroept.

Het klopt dat het plot van De ballade van slangen en zangvogels minder spannend is dan de eerste twee delen uit de serie, dit komt denk ik omdat het meerdere gebeurtenissen betreft in plaats van een editie van de Hongerspelen. Een wereld die je al kent herontdekken is ontzettend lastig. De hoofdpersonages zitten niet letterlijk in de Hongerspelen arena en toch moeten ze vechten op leven en dood.

Van mij krijgt De ballade van slangen en zangvogels toch vier hartjes omdat het een boek zal zijn waar we nog lang over zullen gaan discussiëren en waarover vele meningen gaan ontstaan. Daarin zit ook de uitdaging die Suzanne Collins is aangegaan.

De Hongerspelen - De ballade van slangen en zangvogels

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Ambitie motiveert hem.
    Competitie drijft hem.
    Maar macht kent een prijs.

Het is de ochtend van de boeteceremonie waarmee de tiende jaarlijkse Hongerspelen worden ingeluid. In het Capitool bereidt de achttienjarige Coriolanus Snow zich voor op zijn enige kans op roem en succes, als mentor in de spelen. Zijn ooit zo machtige familie heeft het moeilijk en hoe het hun verder zal vergaan, hangt af van Coriolanus' prestaties. Hij moet charmanter, slimmer en geraffineerder te werk gaan dan zijn medestudenten en zijn tribuut naar de overwinning helpen.

Maar het zit hem niet mee. Hij krijgt de vernederende opdracht om mentor te zijn van de vrouwelijke tribuut uit district 12, het laagste van het laagste. Vanaf nu zijn Coriolanus en zijn tribuut verbonden door hun lot: iedere keuze die hij maakt kan leiden tot gunst of mislukking, zege of ondergang. In de arena zal worden gevochten tot de dood. Buiten de arena begint Coriolanus mee te leven met zijn tribuut… en moet hij kiezen wat hij belangrijker vindt: de regels blijven volgen of doen wat nodig is om te overleven.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk