Brunch Hartig & Zoet  RECENSIE

Recensie: Brunch Hartig & Zoet

Veelzijdig brunchen

Het kookboek Brunch Hartig & zoet is een kookboek van Libelle dat is samengesteld uit recepten uit het archief. Het boek bestaat uit 125 brunchrecepten die gemakkelijk te bereiden zijn en je naast de brunch ook bij meerdere gelegenheden kan serveren. Het boek is opgedeeld in meerdere hoofdstukken, ieder hoofdstuk heeft een thema. Zo is er een thema Trendy brunch met vrienden maar ook een hoofdstuk met als thema brunch in vakantiesfeer of feestelijke familiebrunch. Deze thema's zijn leuk bedacht, maar niet erg bindend. Laat je niet teveel leiden door deze thema's en vooral het hele boek doorbladeren als je op zoek bent naar meerdere gerechten. Een gerecht uit het hoofdstuk Trendy brunch met vrienden kan net zo goed worden geserveerd tijdens een brunch met familie.

Er is door de samenstellers van het boek ook gedacht aan mensen die geen vlees of vis eten, er staan namelijk ook vegetarische recepten in. Om een brunch helemaal compleet te maken zou je er natuurlijk graag een bijzonder drankje bij serveren. Recepten voor speciale drankjes vind je ook in het boek. Kortom, je hebt maar één boek nodig om een hele brunch te serveren. Soms verwacht je niet dat een gerecht een brunchgerecht is, zoals crème brulée met honing, dit zou je eerder als dessert maken. De gerechten uit Brunch Hartig & zoet kan je ook voor andere momenten maken zoals voor een picknick, borrelavond of als voorgerecht tijdens een diner. In het boek staat ook een Watermeloentaart met meringues, witte chocolade en frambozen. Met deze taart maak je pas echt indruk op je bezoek. Het leuke hieraan is naarst de smaak en de bijzondere combinatie van smaken dat hij ook nog eens zeer eenvoudig te maken is.

De voorkant van het kookboek ziet er wat saai en grauw uit, dit komt mogelijk door de grijze ondergrond die gebruikt is. Daarnaast zijn de recepten niet erg kleurrijk. De voorkant is geen goede weerspiegeling van de rest van het boek, want er staan juist veel leuke en kleurrijke gerechten in het boek. Van elk recept staat er een foto van het eindresultaat in, dit is bijzonder en zie je niet in elk kookboek.

Je moet wel opletten voor hoeveel personen het recept bedoeld is, dit kan namelijk nog wel eens wisselen. De meeste recepten zijn voor vier personen, maar er zit ook een aantal recepten bij dat voor twee of zes personen is. De bereidingstijd staat ook duidelijk boven de ingrediëntenlijst.

Havermoutpancakes

Bij een brunch hoort ook zeker fruit en pancakes (of pannenkoeken)! En wat is er dan beter om pancakes te combineren met fruit? In het recept staat niet hoeveel kaneel erbij moet, kaneel kan al best snel overheersen. Ik heb er ongeveer een theelepel kaneel in gedaan en dat vond ik voldoende. De havermout moet tot meel gemalen worden, dit wordt pas duidelijk als je het recept leest. Je moet dus wel de apparatuur bij de hand hebben om havermout tot meel te kunnen malen. Ik heb frambozen gebruikt in plaats van bramen, bramen waren overal uitverkocht. De combinatie frambozen en Griekse yoghurt ging goed samen. Als je nog meer fruit wil, zouden wat schijfjes banaan nog een toevoeging kunnen zijn. De banaan zou voor wat meer zoet zorgen.

Er wordt van uit gegaan dat je weet hoe en hoelang de pancakejes bereid moeten worden, dit staat niet beschreven. Ik had de pancakejes zelf wat luchtiger verwacht door het zelfrijzend bakmeel en de bakpoeder, het was een goed vullend en compact gerecht.

Bladerdeegtaartjes met ei en avocado

De foto van dit gerecht valt direct op als je door het boek bladert. Het ziet er leuk uit, maar uiteindelijk valt het na de bereiding toch een beetje tegen. Het gerecht wordt niet hetzelfde als op de foto omdat je Parmezaanse kaas als laatste over het ei moet doen. Dit smelt in de oven waardoor je het ei niet meer ziet. Ik vraag mij dan ook af of bij de foto van het gerecht de kaas er wel aan toegevoegd is. In de schaaltjes moet op de bladerdeeg 100 gram babyspinazie gelegd worden. Deze hoeveelheid past echter niet in de bakjes. Je hebt dus wat spinazie over na het bereiden, deze zou je als salade erbij kunnen eten. Het gerecht moet langer dan de aangegeven tijd in de oven, na de aangegeven tijd was het bladerdeeg nog niet gaar. Je moet er veel tijd aan toevoegen. Het duurt een even voordat je dit gerecht op tafel hebt.

Het Libelle kookboek Brunch Hartig & zoet verdient vier hartjes, het is een compleet boek met mooie foto's van de gerechten. De buitenkant valt wat tegen, maar de inhoud echter niet. Je kunt de gerechten voor meerdere eetgelegenheden bereiden, dus niet alleen voor een brunch. Dit maakt het boek erg veelzijdig. De gerechten zijn goed te maken door beginnende koks, maar ook door mensen met meer kookervaring. In Brunch Hartig & zoet staan veel gerechten met bijzondere smaakcombinaties en je vindt leuke bijbehorende drankjes die een brunch compleet maken.

Recensie: Brunch Hartig & Zoet

Libelle - Brunch

Libelle

14 april 2020

ISBN 9789401466523
    Uitgever Lannoo
    144 pagina's

Lannoo

Kookboeken

1  2  3  4  5

Niets is zo leuk als brunchen. The best of breakfast, and the best of lunch. Ontspannen de tijd nemen om gezellig en lang samen te tafelen. In dit boek met 125 recepten brengen we 12 brunchideeën op maat, zoals een trendy brunch met vrienden, een romantische brunch met z'n twee, een verjaardagsbrunch voor de kids, een sprankelende brunch om het nieuwe jaar te vieren... Graag slanke recepten of veggie? Het komt hier allemaal aan bod!

Cocktails en smoothies, broodjes en bagels, koude en warme hapjes, hartig en zoet: 125 recepten om te combineren tot je persoonlijke topbrunch.