Show Up! - Arja Veerman RECENSIE

Recensie: Show Up! - Arja Veerman

Het zomeravondconcert winnen is Sophies grootste droom. Helaas staat er één ding in de weg, namelijk dat ze haar dagboek waarin ze haar eigen liedjes schrijft kwijt is. Gelukkig krijgt ze een nieuw schrift, waar ze haar pianonummers kan componeren en de teksten erbij kan schrijven. Echter: er is iets bijzonders aan de hand met het schrift. Wat er precies aan de hand is, weet Sophie nog niet, maar ze komt er stapje voor stapje achter. En dan is er nog die droom, namelijk het zomeravondconcert winnen. Gedoe met tienermeiden, hartsvriendinnen, aartsvijanden, een concertavond op school... Dit alles zal Sophie samen moeten brengen om het concert te winnen!

Het is Sophies laatste kans dat ze het concert kan winnen, want ze zit in groep 8. Show Up! valt met de deur in huis in hoofdstuk 1, waar Sophie de lezer op de hoogte brengt van haar verdwenen pianoschriftje. De manier waarop ze dit vertelt, is het alsof je een overenthousiast meisje op straat tegenkomt. Ze ratelt over dat ze het boekje kwijt is en dat ze in groep 8 zit en dat haar moeder pedagoog en psycholoog is en ze heeft contact met de lezer, want ze zegt: "Jawel, wees maar eerlijk. Ik hoor je het al zeggen: OMG!" Veerman maakt direct contact met de lezer en dat is gedurfd om op de eerste bladzijde al expliciet te doen, maar het werkt wel! De lezer voelt zich welkom.

Hoofdstuk 1 is erg kort en leest razendsnel. Als hoofdstuk 1 klaar is, gaat de laatste zin direct over in de eerste zin van hoofdstuk 2. Dit ziet de lezer terug in het hele boek. Eigenlijk is Show Up! gewoon één groot verhaal. Het verhaal is de basis en is in verschillende stukken geknipt. De verschillende stukken krijgen een hoofdstuk en that's it. Veerman houdt de vaart er in Show Up! goed in.

Show Up! gaat over tienermeiden, hartsvriendinnen, aartsvijanden, zelfkennis, ouders, school en muziek. De context van de plot is onwijs breed. Hierdoor zullen alle lezers van Show Up! iets in het verhaal herkennen. Hierdoor weet Veerman de lezer nog sneller te raken. Bovendien gebruikt Veerman een grappige schrijfwijze, waardoor zij de lezer af en toe hardop doet laten lachen. Het is echt knap dat een auteur de lezer aan de andere kant van het papier beïnvloedt.

De plot begint al denderend en uptempo met de verdwijning van Sophies schriftje. Vervolgens blijven zowel het tempo als de spanning duidelijk aanwezig. Dit zorgt ervoor dat de lezer de bladzijdes om blijft slaan om door te blijven lezen. Als de lezer het boek uiteindelijk uit heeft, vallen de puzzelstukjes op zijn plaats en wordt het duidelijk wie te maken heeft met de verdwijning van het schrift en hoe en waarom dit alles heeft kunnen gebeuren. Bovendien leefde de lezer continu mee in Sophies avontuur om haar droom na te jagen, namelijk: het zomeravondconcert winnen!

Als de lezer Show Up! uit heeft, alles te weten is gekomen en het boek terug in de kast legt, wordt er betwijfeld of Show Up! lang in het verse geheugen van de lezer blijft hangen. Dit komt doordat de plot niet opvallend origineel is. Hoewel Veerman de lezer raakt door een snel tempo, spanning en veel raakvlakken tussen de lezer en hoofdpersonage Sophie, blijft die twijfel of Show Up! aangeraden moet worden aan anderen, of eigenlijk gewoon maar een leuk verhaal is... Wellicht als de plot nog origineler was en de schrijfwijze minder leek op dat van vergelijkbare jeugdauteurs, dan was Show Up! een daadwerkelijk pareltje voor de bovenbouw.

Kortom: Show Up! is snel, spannend en het verhaal spettert van het boek af naar de lezer. Hoofdpersonage Sophie heeft raakvlakken met iedere lezer en hierdoor heeft Veerman de lezer om haar vinger gewikkeld. Helaas blijft de lezer niet lang na het uitlezen van het boek om die vinger zitten, want Show Up! blijft niet lang in de gedachten hangen.

Recensie: Show Up! - Arja Veerman

Show up!

1  2  3  4  5

Winnen op het zomeravondconcert. Dat is de grote droom van Sophie. Het probleem is alleen dat ze haar dagboek kwijt is. Het dagboek waarin ze haar eigen pianoliedjes schrijft. Balen! Gelukkig krijgt ze een nieuw schriftje, maar daarmee is iets vreemds aan de hand. Langzaam ontdekt ze dat haar bloedirritante klasgenootje Luna er iets mee te maken heeft. Als Sophie écht wil winnen, zal ze moeten samenwerken met haar aartsvijand …