Tiny Pretty Things - Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton RECENSIE

Recensie: Tiny Pretty Things - Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton

Wanneer Gigi als nieuwe leerling op een elite balletschool aankomt, blijkt dat een jungle waar ze zal moeten leren overleven. Iedereen ziet haar als de concurrente die het liefst zo snel mogelijk weer moet verdwijnen naar waar ze vandaan komt. Dit geldt vooral voor Bette, die wanhopig probeert in de voetsporen van haar oudere zus te treden, en June, die ondertussen een zoektocht voert naar de identiteit van haar vader.

Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton leveren een intrigerend boek af met Tiny Pretty Things. Niet zozeer omwille van het thema of de manier van schrijven, maar eerder door de inhoud van het boek. De auteurs geven ook duidelijk aan in interviews dat ze met name de diversiteit in de balletwereld onder de aandacht willen brengen. De hoeveelheid racisme waar deze omgeving nog mee te kampen heeft is schrikbarend en men verwacht toch een bepaald beeld als men het over een prima ballerina heeft.  June is half Aziatisch en Gigi is een donker gekleurd meisje, en Tiny Pretty Things stipt die punten meerdere keren aan. Het mooie is dat het zeker niet als hét belangrijkste gegeven in het boek wordt voorgesteld, maar door bepaalde interacties, bijvoorbeeld tussen June en haar moeder, ga je er als lezer toch over nadenken.

Dans, en de gecompliceerde wereld die daarbij hoort, doet het altijd goed bij de jeugd. De competitie voor de beste rollen en het harde trainen, leveren uit zichzelf al een soort spanning op. Het is dan ook niet altijd makkelijk om nog origineel uit de hoek te komen, want je tapt met zijn allen toch uit hetzelfde vaatje. Tieners die hun lichaam tot het uiterste drijven en onder enorme druk staan, hun onderlinge strijd en hun onderlinge relaties, het is allemaal vast wel al een keer gezegd. Misschien is het net dat accent van de diversiteit, maar Tiny Pretty Things voelt nergens afgezaagd en dat is dus een hele prestatie op zich.

De drie hoofdpersonages komen afwisselend aan bod en soms zie je dus scènes meerdere keren vanuit een verschillend perspectief voorbijkomen. Het is af en toe wennen aan de tijdsindeling, bij het wisselen van vertelperspectief. Soms overlapt het elkaar, maar soms zitten er ook weken tussen. Dat voelt soms alsof je holt of stilstaat. De meisjes Bette, June en Gigi zijn heel verschillend en worstelen ook elk met hun eigen problemen. Daardoor krijg je een mooie spreiding van thema's en voelt lekker gedoseerd aan. De personages maken een lichte ontwikkeling door, maar de uitdieping had nog sterker gekund. Dan krijg je natuurlijk wel een heel ander verhaal. Binnen deze verhaallijn en deze uitwerking zijn de personages Bette, June en Gigi voldoende uitgewerkt. De nevenpersonages staan volledig in het teken van de verhaallijn en daar krijg je als lezer weinig diepgang van te zien.

Tiny Pretty Things leest vlot en houdt de lezer zeker geboeid. Er zit een soort spanning in en de emoties van de personages lopen steeds hoger op. Wat dan ietwat tegenvalt is de climax en het einde van het boek, maar dat komt waarschijnlijk omdat je dan gewoon deel twee, Shiny Broken Pieces, moet gaan lezen! Charaipotra en Clayton leveren in ieder geval een verhaal af waarbij je de dansers en danseressen zo voor je ziet en waarbij thema's, zoals familie, vriendschap en gezondheid aan bod komen. Als je fan bent van dansfilms zal je Tiny Pretty Things verslinden!

Spitzen-serie 1 - Tiny Pretty Things

1  2  3  4  5

Klein. Breekbaar. Vals.

Gigi, Bette en June behoren tot de beste leerlingen van hun exclusieve balletschool in Manhattan.

De vrijgevochten Gigi is nieuw op school, en wil alleen maar dansen… maar dat zou weleens dodelijk voor haar kunnen zijn. Voor Bette lijkt alles in haar leven mee te zitten, maar het verlangen om haar talentvolle zus te overtreffen brengt een gevaarlijke kant van haar naar boven. En de perfectionistische June moét een hoofdrol zien te bemachtigen dit jaar, want anders maakt haar moeder voorgoed een einde aan haar dansdromen.

In een wereld waarin iedereen zowel je vriend als je vijand zou kunnen zijn, doen de drie meisjes er alles aan om de top te bereiken. Ook als ze daarvoor moeten liegen, opofferen, manipuleren en bedriegen.