Tarifa - Kiki van Dijk RECENSIE

Recensie: Tarifa - Kiki van Dijk

Na een drukke werkperiode besluiten Alex, Liv en hun 15-jarige zoon Pepiijn op vakantie gaan naar hun vaste vakantieplek in Tarifa. Wat lijkt te beginnen als een heerlijke vakantie, blijkt al snel een ware horrorvakantie te worden. In de eerste nacht verdwijnt Pepijn zonder een enkel spoor achter te laten en al snel slaat nogmaals het noodlot toe. Voordat Liv het doorheeft, komt ze terecht in de ondergrondse drugswereld. Maar wat hebben haar man en zoon hiermee te maken?

Tarifa is een echte vakantiethriller. In het begin van het verhaal zet Kiki van Dijk de sfeer van een vliegvakantie goed neer, waardoor de lezer zelf ook zin krijgt om op vakantie te gaan. Deze prettige sfeer wordt echter al snel ingeruild voor een spannende, onheilspellende sfeer. Ook komt vanaf dan de vaart in het verhaal en wordt de lezer meegezogen in het verhaal. Er zijn vele onverwachte wendingen in het verhaal, waardoor Tarifa allesbehalve voorspelbaar is. Deze combinatie zorgt ervoor dat de lezer nieuwsgierig wordt naar de ontknoping en wil blijven lezen. Echter, de spanning komt niet tot een echte climax, maar blijft een beetje continue in het verhaal rond woekeren.

Kiki van Dijk heeft een erg beeldende schrijfstijl. Hiermee brengt zij de omgeving echt tot leven en verhuist de lezer voor even naar een Spaanse badplaats. Daarnaast heeft Kiki van Dijk een vlotte schrijfstijl en zorgt zij ervoor dat er geen lastige verhaallijnen in het verhaal zitten. Dit zorgt ervoor dat de lezer het boek ook even neer kan leggen, maar dat zodra zij het boek weer oppakt zij ook meteen weer in het verhaal zit.

Een minpunt van Tarifa is dat het erg veel personages bevat, waarvan velen slechts een klein verband met de hoofdverhaallijn hebben. Dit zorgt ervoor dat het verhaal hier en daar chaotisch is. Ook hadden de personages verder uitgewerkt mogen worden. Hoe prachtig en beeldend de omgeving is omschreven, hoe weinig diepgang de personages hebben. Met name het hoofdpersonage Liv leert de lezer niet echt kennen en blijft een oppervlakkig personage, wat ervoor zorgt dat de lezer zich niet echt in het personage in kan leven.

Tarifa is een ideaal boek voor in de zon op vakantie. Je hoeft niet te veel na te denken over moeilijke theorieën en je kan lekker genieten van een mooi verhaal. Een thriller is het misschien niet, maar wel een goed leesbaar interessant verhaal over de drugswereld in Tarifa.

Recensie: Tarifa - Kiki van Dijk

Tarifa

1  2  3  4  5

Liv en Gerry, een succesvol stel dat festivals organiseert, besluiten een weekje te gaan relaxen in Andalusië. Om hun puberzoon Pepijn te paaien, beloven ze ook te gaan surfen in het hippe Tarifa.
    Na een avondje romantisch corona's drinken bij een beachclub komt hun zoon niet terug van stappen. Hij is ook de dag erna nergens te bekennen. Behalve een golf paniek, krijgen Liv en Gerry veel vragen en onbegrip over zich heen. Wat zou er gebeurd kunnen zijn? Hadden ze beter op hem moeten letten?
    Tegen de stroom kritiek in moeten ze uitvinden wat er aan de hand is. Al gauw wordt duidelijk dat Pepijn dicht bij de gevaarlijke onderwereld schuilgaat achter het vrolijke partystadje Tarifa… Maar kunnen Liv en Gerry elkaar eigenlijk wel vertrouwen?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan