Overal zijn beestjes - Britta Teckentrup RECENSIE

Recensie: Overal zijn beestjes - Britta Teckentrup

In Overal zijn beestjes neemt Britta Teckenturp je mee in de wonderlijke wereld van de beestjes. In dit informatieve boek leer je veel over allerlei soorten beestjes: van tarantula's in het tropisch regenwoud, tot wespen die stiekem een bijenkort binnen willen dringen. Je ziet illustraties van en leert over diertjes die je overal kunt tegenkomen, ook in je eigen huis of tuin.

Het eerste wat meteen je aandacht trekt, is de prachtige kaft van dit boek. De kaft heeft een groene achtergrond, waarop allemaal verschillende kleuren beestjes lopen, die je ook echt kunt voelen.  De beestjes hebben goudkleurige accenten, ook de titel is met deze goudkleur vormgeven. Wat een prachtige kaft; dit moet wel een heel mooi boek zijn! En inderdaad, bij het openen van Overal zijn beestjes raak je maar niet uitgekeken op de bladzijdes. Bij de prachtige (digitale) illustraties Britte Teckentrup is informatie geschreven door Lily Murray.

De informatie is kort en duidelijk beschreven en heeft een prettige opmaak met dikgedrukte woorden. Dit zorgt ervoor dat je het snel kunt lezen, om vervolgens weer uitgebreid te kunnen kijken naar de bijbehorende illustraties.

Overal zijn beestjes heeft een mooie opbouw. Je leest wat een insect nou precies is, de geschiedenis van de insecten en waar ze leven. Je leert in dit boek over het voedsel van de insecten, het samenleven, het overleven, het jagen en het voortplanten. De tekst is mooi verdeeld over de pagina's, waardoor je het lezen en bewonderen van de illustraties goed kunt afwisselen.

Overal zijn beestjes is een ontzettend interactief boek: je kunt van alles bekijken en lezen op de pagina's, maar er staan ook verschillende 'zoekopdrachten'. Ook wanneer je denkt dat je het boek uit hebt, kom je op de laatste pagina nog een zoekopdracht tegen waarbij je de Charidotella egregia kever moet zoeken. Ook moet je het boek tijdens het lezen een aantal keer draaien, de ene pagina is horizontaal gedrukt, de andere verticaal.

Kortom, Overal zijn beestjes is een prachtig vormgegeven en interessant boek over de insecten: niet alleen voor kinderen, maar ook zeker voor volwassen. Een boek dat je vaak kunt lezen en door kunt bladeren en waar je zeker niet snel op uitgekeken raakt!

Overal zijn beestjes

1  2  3  4  5

Haal je vergrootglas tevoorschijn en vergroot je kennis van de wonderlijke wereld van de beestjes. Waag je in het regenwoud waar de tarantula's jagen en neem eens een kijkje binnen in een bijenkorf. Kleine dieren vind je echt overal, in je huis en in je tuin. Laat je verrassen door het bonte, bizarre en boeiende leven van deze kruipende kriebelbeestjes.
    Illustrator Britta Teckentrup brengt met de sprankelende kleuren van haar tekeningen de insecten echt tot leven!