Havenfall - Sara Holland RECENSIE

Recensie: Havenfall - Sara Holland

De herberg van Havenfall, diep in de bergen van Colorado, is de enige plek waar de bewoners van vier eeuwenoude magische werelden eens per jaar bij elkaar kunnen komen. De zestienjarige Maddie (Madeline) Marrow werkt iedere zomer in de herberg en hoopt deze op een dag van haar oom te erven. Voor haar is Havenfall een ontsnapping uit de nare werkelijkheid waar ze zich in bevindt – met haar moeder in de dodencel op verdenking van de moord op Maddies broertje. Havenfall is haar thuis...

Wanneer er tijdens de jaarlijkse vredesconferentie in de herberg een lijk wordt gevonden staan alle werelden op scherp. Een levensgevaarlijk beest ontsnapt en ook Maddies vriendje lijkt spoorloos te zijn verdwenen. Welke duistere geheimen dragen de bezoekers van de herberg met zich mee en wie is er te vertrouwen?

Havenfall is het nieuwste YA-boek van Sara Holland, een auteur die YA-liefhebbers ongetwijfeld kennen van haar debuut Everless en het vervolg Evermore. Dit keer neemt ze de lezer mee in een nieuw magisch verhaal, waarin het draait om drie verschillende werelden met hun eigen magie: Fiordenkill, Byrn en Solaria. Daarnaast bestaat er nog de wereld Haven – de 'mensenwereld' en de enige wereld zonder natuurlijke magie. Een neutrale plek, een veilige haven en de plek waar de herberg zich bevindt. Op de langste dag van het jaar kunnen inwoners van de verschillende werelden veilig door de magische poorten naar Havenfall, waar ze onderhandelen over politieke kwesties en handelsakkoorden en 's avonds in de balzaal feesten om hun bondgenootschap te vieren.

Havenfall begint met een korte en handige uiteenzetting over de vier verschillende werelden en hun eigen soort magie. Hierdoor heb je voordat het verhaal begint een klein idee van hoe deze werelden eruit zien. Vervolgens zetten de eerste paar hoofdstukken direct de mysterieuze toon voor de rest van het verhaal. We volgen Maddie op weg naar de herberg en leren haar al snel een klein beetje kennen. Gedurende de rest van het verhaal komt er steeds meer van Maddies verleden naar boven en krijg je een steeds beter beeld van haar.

De personages zijn op een goede manier uitgewerkt, waarbij we Maddie uiteraard het beste leren kennen. Maar toch zijn ook de overige personages zodanig uitgewerkt dat ze bepaalde gevoelens van vertrouwen of wantrouwen oproepen. Personages die in eerste instantie wellicht minder belangrijk lijken, blijken juist een grotere rol te hebben en sommige karakters blijken gevaarlijker dan gedacht. Hierdoor blijft het verhaal je boeien en houdt het je op scherp. Er zitten zeker een aantal interessante karakters in die Sara Holland op een erg goede manier naar voren heeft gebracht en van wie je ook meer wilt weten. Diverse plotwendingen in het boek zorgen sowieso voor een interessant verhaal. Hoewel je op een bepaald moment wel een idee hebt van hoe een klein onderdeel uit het verhaal in elkaar zit, blijft het verloop hiervan tot het einde een groot raadsel. Hoe dichter je bij het einde komt, hoe spannender het wordt omdat je niet kunt wachten om te weten hoe het in elkaar zit.

De schrijfstijl van Sara Holland is erg beeldend waardoor de omgeving echt tot leven komt. Niet alleen Haven, de wereld zoals de die allemaal kennen, maar ook de andere werelden tonen interessante aspecten. Omdat het verhaal zich afspeelt in de neutrale wereld, komen de andere – magische – werelden niet uitvoerig aan bod. Wel heeft Sara Holland het ontstaan van de werelden, de omgeving, onderlinge banden en de inwoners met hun eigen vormen van magie, op een zodanige manier omschreven dat je voldoende van deze werelden te weten komt om hiervan een mooi beeld te kunnen vormen. Ongetwijfeld dat je in het volgende deel veel meer over deze werelden te weten gaat komen, want er is nog een hoop te ontdekken!

Het tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt is erg kort – minder dan een week - en gebeurtenissen en obstakels waar Maddie mee te maken krijgt, komen dan ook allemaal in een enorm tempo op haar af. Dit is een klein minpuntje voor de geloofwaardigheid, maar dit vervaagt al snel bij de rest van het goed geschreven verhaal. Het tempo zorgt er daarentegen wel voor dat je je geen moment verveeld en steeds nieuwsgierig blijft naar de volgende gebeurtenis en hoe Maddie alles wat ze tegenkomt aanpakt.

Havenfall is een origineel en onvoorspelbaar verhaal dat de magie naar de gewone wereld haalt. De opbouw van het verhaal is goed gedaan en de spanning wordt naar het einde toe sterk opgebouwd. Het slot laat genoeg over voor het tweede deel, waarin we ongetwijfeld veel meer te weten komen over deze bijzondere werelden en hun inwoners!

Recensie: Havenfall - Sara Holland

Havenfall 1 - Havenfall

1  2  3  4  5

Een veilige plek tussen vier magische werelden. Een meisje dat belooft het te beschermen – tegen elke prijs.

Diep in de bergen van Colorado ligt Havenfall, een plek waar eeuwenoude werelden met elk hun eigen magie samenkomen. De herberg daar beschermt iedereen die zijn toevlucht zoekt binnen de muren, en iemand die de vrede verstoort kan nooit meer terugkeren.

Maddie hoopt dat ze ooit de rol van Innkeeper erft van haar oom. Voor Maddie Marrow zijn de zomers in de herberg namelijk meer dan een kans om magie van dichtbij te zien. Havenfall is een ontsnapping uit de werkelijkheid, waar haar moeder in een dodencel zit en beschuldigd wordt van de moord op Maddies broertje. Havenfall is ook de plek waar ze verliefd werd op de knappe soldaat Brekken, uit de Fiorden-wereld.

Maar dan gebeurt er iets waar niemand ooit rekening mee had gehouden: er wordt een lijk gevonden, en de fragiele vrede van de herberg is daarmee onmiddellijk verstoord. Tot overmaat van ramp wordt Brekken vermist, is haar oom ernstig gewond, is er een levensgevaarlijk wezen ontsnapt en is Maddie plotseling verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen in Havenfall. Ze zal er alles aan moeten doen om de moordenaar op te sporen, zelfs als ze daarvoor moet samenwerken met haar mysterieuze collega Taya, die meer lijkt te weten dan iedereen denkt. Als er duistere geheimen aan de oppervlakte komen, wordt een ding duidelijk voor Maddie: niemand is te vertrouwen, en niemand is veilig.