De boekhandel van Teheran - Marjan Kamali RECENSIE

Recensie: De boekhandel van Teheran - Marjan Kamali

1953 was in Iran een roerig jaar. Voor- en tegenstanders van premier Mossadegh stonden lijnrecht tegenover elkaar. De tiener Roya woont In Teheran met haar zusje en ouders. Geregeld zoekt Roya haar rust in de plaatselijke boekhandel van meneer Fakhri, waar ze de intrigerende en politiek actieve Bahman tegenkomt. Voor beiden is het liefde op het eerste gezicht. Roya's ouders waren moderne denkers en Roya kreeg dan ook toestemming te mogen trouwen met Bahman. De moeder van Bahman had echter andere plannen voor hem en ze zou alles op alles stellen om de twee verliefde tieners uit elkaar te houden. Terwijl in Teheran een coup plaatsvindt, wachtten Roya en Bahman wachten op het plein op elkaar om toch te gaan trouwen. Maar Roya ziet Bahman nooit opdagen. Verteert door verdriet krijgt Roya met haar zusje de kans om als een van de weinige Iraanse meisjes in Amerika te gaan studeren. Ze grijpen de kans aan, om een nieuwe start kunnen maken. Maar zal Roya ooit nog te weten komen waarom Bahman haar zo plots in de steek liet?

De jaren vijftig in Iran waren politiek gezien turbulent en tegen deze achtergrond speelt het liefdesverhaal in De boekhandel van Teheran zich af. Een deel van de bevolking hunkerde naar vooruitgang, democratie en betere vrouwenrechten. Ze was de corruptie van de regering beu en de olie waar zij zo hard voor werkten moest eerlijk worden verhandeld. Auteur Marjan Kamali schrijft op een beeldende manier over deze gebeurtenissen, die slechts een klein deel van het verhaal van De boekhandel van Teheran vormen, maar tegelijkertijd de nieuwsgierigheid wekt en het verhaal een intrigerend karakter meegeeft. Kamali laat bijvoorbeeld duidelijk zien hoe de familie van Bahman, of met name zijn moeder, vooral streeft naar méér geld en méér aanzien. Niets mag en kan dat in de weg staan, zelfs niet de 'ware liefde'. Terwijl Roya's ouders ruimdenkend waren en alles ervoor over hadden om de wereld beter te maken voor de Iraanse meisjes en hun eigen keuzes te laten maken. Progressief en conservatief gedachtegoed botsen hier.

De politieke achtergrond en de families vormen slechts een deel van het thema. Want wat Kamali in De boekhandel van Teheran écht wil vertellen is hoe de speling van het lot kan werken en liefde, verlies en troost een leven kunnen beheersen. De boekhandel van Teheran is met name vanuit het perspectief van Roya geschreven en springt zo nu en dan over naar een ander personage. Toch zal de lezer met name Roya volgen. Het verhaal begint sterk en de lezer wordt het verhaal ingetrokken wanneer ze leest over Roya, haar geliefde boekhandel en de jongen die de wereld zou veranderen. Hoe Roya haar geliefde Bahman plotseling verliest raakt je ook als lezer en Kamali weet dus daarmee goed op de emoties in te spelen.

Helaas neemt de spanning in de tweede helft van het boek aanzienlijk af en is het verhaal zoals Roya zicht voelt: deprimerend en eentonig. Een enkele plottwist is een aangename en welkome verrassing en doet het verhaal weer opleven, totdat Kamali al aan de lezers verklapt wat de mogelijke oorzaak is geweest van de scheiding tussen Roya en Bahman. Vanaf dat moment is de spanning weg. Het verhaal wordt voorspelbaar en dat is zonde, gezien het mooie en interessante verhaal.

De historische roman De boekhandel van Teheran is een mooi en bijzonder verhaal over echte liefde, tegen een erg intrigerende achtergrond. Wel leg je het boek ook weer gemakkelijk naast je neer, doordat het slot minder aangrijpend is dan mogelijk gehoopt. Desondanks is De boekhandel van Teheran een aanrader voor eenieder die geïnteresseerd is historische romans, de geschiedenis van het Midden-Oosten, maar bovenal een mooi liefdesverhaal wil verteren.

De boekhandel van Teheran

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De boekhandel van Teheran van Marjan Kamali is een prachtige roman over verlies, onverbrekelijke familiebanden en de kracht van een eerste liefde. Voor de lezers van De vliegeraar.

In De boekhandel van Teheran van Marjan Kamali brengt de dromerige en idealistische tiener Roya haar uren na school graag door in de boekhandel van meneer Fakhri. De kasten met literatuur en poëzie oefenen de grootste aantrekkingskracht op haar uit.

Wanneer Roya op een dag een andere jonge klant ziet, Bahman, is het liefde op het eerste gezicht. Om hen heen is Teheran aan het veranderen: er wordt gefluisterd over een revolutie. Roya heeft met Bahman afgesproken op een plein, om vandaar naar een huwelijksloket te gaan, maar op de bewuste dag wordt er een coup gepleegd, die Iran voor altijd zal veranderen. Bahman komt niet opdagen in de chaos. Wekenlang probeert Roya contact met hem te zoeken, maar het mag niet baten. Tot bijna veertig jaar later, wanneer Roya door een speling van het lot eindelijk de kans krijgt om Bahman de vragen te stellen die haar al die tijd achtervolgd hebben.

De boekhandel van Teheran van Marjan Kamali is een prachtige roman over verlies, onverbrekelijke familiebanden en de kracht van een eerste liefde. Voor de lezers van De bijenhouder van Aleppo en De vliegeraar.