De Understudy - Sophie Hannah RECENSIE

Recensie: De Understudy - Sophie Hannah

Jess, Ruby, Sadie en Bel studeren muziektheater aan een prestigieus instituut. Wanneer Jess slachtoffer wordt van een erg misplaatste grap, is Ruby verdachte nummer één. Zij heeft immers een verleden als pester. Toch krijgt het meisje nog een kans en wordt het groepje gedwongen zich te ontfermen over een nieuwe klasgenote. De moeders van de meisjes zijn nauw betrokken bij de studie van hun dochters en wanneer er meer vreemde dingen gebeuren, groeien de verdenkingen en komen er geheimen bovendrijven.

In De Understudy komen de moeders aan het woord. Zij staan aan de zijlijn en zien allemaal een grote carrière weggelegd voor hun dochters in de nabije toekomst. Bronnie is het meest moederlijke type van de vier en werkt ook op de school. Zij lijkt niet meteen bij de andere moeders te passen, doordat ze anders in het leven staat. Elise staat aan het hoofd van een medisch bedrijf en is een workaholic die haar dochter zo vrij mogelijk opvoedt. Carolyn werkt op een universiteit, maar koestert in het geheim een andere ambitie en Kendall heeft haar man achtergelaten in de Verenigde Staten om de droom van Ruby na te kunnen jagen. De enige factor die de vrouwen lijkt te binden is de studie van hun dochters, maar toch vormen ze een soort groepje. De rivaliteit en vriendschap van de meisjes speelt een rol in de onderlinge verhoudingen.

Dit boek werd geschreven door Sophie Hannah, BA Paris, Clare Mackintosh en Holly Brown. Elke auteur heeft een deel van De Understudy voor haar rekening genomen, in de vorm van het perspectief van één van de moeders. Doordat het goed geredigeerd is, valt er geen stijlbreuk te spotten tussen de stukken en leest het alsof het door één auteur geschreven is. De plot wordt vooral voortgedreven door het gekissebis van de vrouwen, de manier waarop ze over elkaar denken en manieren bedenken om de schuld door te schuiven naar de anderen. Ondertussen zien ze maar de helft van wat er werkelijk aan de hand is en duurt het behoorlijk lang voor de eerste van het stel door de leugens heen weet te prikken. Het wordt helaas dan ook nooit echt spannend en dat is wel de verwachting wanneer een stel schrijvers als Hannah, Paris, Mackintosh en Brown samen worden gebracht in een project. Daarnaast blijft het verrassingseffect uit. Er zijn voldoende intriges, maar er zit geen stevige twist in het verhaal.

De wisselende perspectieven maken het interessant om te lezen, toch komt er halverwege het boek al wat sleet op die formule, omdat de vrouwen vaak in herhaling lijken te vallen. Buiten Bronnie lijken ze te veel op elkaar om ze een totaal andere stem te geven. De hoofdstukken hebben daardoor vaak te veel om het lijf en mochten meer to the point zijn. Globaal genomen zit er vooral een behoorlijke portie drama in De Understudy en net te weinig pit om raak te zijn.

Verwacht in De Understudy geen beklijvend verhaal. Het is genietbaar, maar geen pageturner. Hannah, Paris, Mackintosh en Brown hebben een vrouwenroman geschreven met een spannend randje. Het is onderhoudend genoeg om door te lezen en de setting is boeiend. De auteurs lijken echter in hun eentje sterkere verhalen te kunnen schrijven.

Recensie: De Understudy - Sophie Hannah

De understudy

1  2  3  4  5

De understudy van Sophie Hannah, BA Paris, Clare Mackintosh en Holly Brown is een razendsnelle psychologische thriller over verraad en moeders die als leeuwinnen hun dochters beschermen

Hoe ver zou je gaan om je dochter te beschermen? vragen auteurs Sophie Hannah, BA Paris, Clare Mackintosh en Holly Brown zich af in De understudy.

Carolyn, Bronnie, Elise en Kendall zijn de moeders van vier meiden op de Orla Flynn Academy, een beroemde maar competitieve toneelschool. Hun dochters zijn elkaars beste vriendinnen. Alles wordt anders met de komst van een nieuw meisje, Imogen Curwood. Vanaf dag één vinden er gruwelijke incidenten plaats op school en de moeders vragen zich af of hun dochters nog wel veilig zijn. Ze richten hun pijlen op Imogen, maar is zij wel de schuldige?

Als een van de meiden ontsnapt aan de dood en Imogen een waterdicht alibi heeft, zijn de moeders vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen. Maar ook als dat betekent dat ze hun eigen geheimen moeten prijsgeven?

De understudy is een razendsnelle psychologische thriller van een bestsellerteam bestaande uit Sophie Hannah, BA Paris, Clare Mackintosh en Holly Brown, over geheimen, verraad en moeders die als leeuwinnen hun dochters beschermen, koste wat het kost…