Vrouw met ballen - Fem Canes RECENSIE

Recensie: Vrouw met ballen - Fem Canes

In Vrouw met ballen vertelt Fem Canes haar verhaal als partner van een vrouw met een transgenderverleden. Elk deel van hun leven samen en hoe zij dit ervaren heeft komt aan bod. Van de eerste ontmoeting naar de transitie tot hun huidige leven samen.

Het verhaal van Fem Canes is hoe dan ook indrukwekkend te noemen. Met 1 zin van haar partner Carly stond ineens haar hele leven op z’n kop. Het is dan ook niet anders dan dapper te noemen dat ze dit proces samen met Carly is aangegaan. Hoe moeilijk dit proces was is duidelijk te merken in het verhaal door de eerlijkheid en openheid die Fem hierin geeft. Deze eerlijkheid is ook één van de grote pluspunten van Vrouw met ballen en zelfs essentieel te noemen voor dit verhaal. Tijdens het lezen van Vrouw met ballen zijn diverse emoties die je kunt ervaren. Bovenal leef je mee met Fem en de onmogelijke keuze waar ze voor komt te staan. Maar er is ook ruimte voor humor en de mooie dingen die haar leven haar heeft gebracht. Helaas roept het soms ook wat irritatie op. Met name de stukken waarin Fem zichzelf op uiterlijk gebied uitgebreid beschrijft voelen wat overdreven aan.

Het is duidelijk te merken dat Fem Canes geen schrijfster met veel ervaring is. Haar schrijfstijl is niet onaangenaam maar ook zeker niet superfijn of heel makkelijk weglezend. Dit wordt overigens wel beter naar het einde van Vrouw met ballen toe. Maar zeker de eerste hoofdstukken kosten wat moeite om doorheen te komen. Dingen die opvallen zijn heel veel gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Dit haalt vaak het tempo uit het verhaal en is in de mate waarin het nu gebruikt wordt te veel. Het voelt alsof er teveel moeite wordt gedaan om het plaatje goed te beschrijven terwijl dit bij een verhaal niet per se nodig is. Dan was het toevoegen van wat foto’s krachtiger geweest. Bijvoorbeeld van hoe een jongere Fem en Carly eruit zagen. Ook zit er, met name aan het einde van het boek, veel herhaling in de tekst. Het voelt alsof er in de laatste 50 bladzijdes tig slothoofdstukken zitten. Het verhaal voelt hierdoor al af maar dan moet je nog een paar hoofdstukken. Dat doet ook weer geen recht aan het indrukwekkende verhaal.

Een leuke toevoeging zijn de “richtlijnen voor de partner van een transvrouw in de dop”  op de laatste pagina van Vrouw met ballen. Dit is mooie samenvatting van het verhaal van Fem en Carly waarin de humor van Fem goed tot zijn recht komt. Vrouw met ballen is een verhaal wat door geïnteresseerden zeker gewaardeerd zal worden. Maar het is geen must-read te noemen.

Recensie: Vrouw met ballen - Fem Canes

Vrouw met ballen

Fem Canes

20 april 2020

ISBN 9789045219479
    Uitgever Karakter
    304 pagina's

Karakter

Non-fictie

1  2  3  4  5

Vrouw met ballen is een maatschappelijk relevante en confronterende pageturner waarin het onuitgesprokene wordt besproken. Over de eerste ontmoeting, de transitie en hun leven nadien. Het boek leest als een roman, met als dwingende verhaallijn de vraag: is onvoorwaardelijke liefde een keuze?
    "Mijn god. Wilde ik wel met een vrouw leven? En kon ik seks hebben met een vrouw? Het besef dat ik nooit meer tegen zijn mannelijke lichaam zou liggen, zijn geur zou ruiken en zijn meisje zou zijn…'
    Carly Pellinkhof is motoren-tuner en heeft met Carly Motors een nationaal en internationaal succesvol bedrijf opgebouwd in de masculiene wereld van de autosport.
    Vrouw met ballen is het eerlijke en onthullende verhaal van Fem Canes over haar leven met Carly, die na verwoede pogingen zijn transgenderidentiteit geheim te houden uiteindelijk aan Fem opbiecht zich vrouw te voelen. Dit boek gaat over de schok, het verlies, hun verdriet, de (gender)worstelingen, hun hoogte- en dieptepunten en de reacties van de buitenwereld op Carly's transitie. Fem Canes laat geen vraag onbeantwoord, ook niet aan zichzelf.