99 procent van mij - Sally Thorne RECENSIE

Recensie: 99 procent van mij - Sally Thorne

Darcy Barrett weet al precies wie haar droomman is: Tom Valeska. Ze weet ook dat ze hem niet kan krijgen. Niet alleen is hij verloofd, maar ook is hij al sinds hun jeugd de beste vriend van haar tweelingbroer Jamie – dubbel verboden terrein dus. Als Darcy het huis van haar overleden oma wil renoveren komt ze voor het eerst sinds jaren oog in oog te staan met Tom, die het opknapwerk op zich neemt. Als vanouds springen de vonken over... Maakt ze een kans? Wordt hij nu wel van haar?

De fleurige lichtblauwe kaft met gele bloemen lijkt niet te passen bij het personage dat de lezer in de eerste hoofdstukken leert kennen. Darcy is stoer, hard en uitdagend en werkt in Devil’s End Bar, waar ze haar diensten doorbrengt met ‘een hand aan de tap en een belediging op het puntje van mijn tong’. Dat geeft een edge aan deze feelgood en maakt hem net even anders dan andere romans in dit genre.

Sally Thorne heeft een vlotte schrijfstijl en 99 procent van mij leest dan ook makkelijk weg. De sarcastische commentaren van flapuit Darcy zorgen voor de nodige ongemakkelijke gebeurtenissen en grappige quotes: ‘Pizza brengt de hartchakra’s weer op een lijn’, bijvoorbeeld. Thorne weet de informatie in het boek op een prettige manier te doseren. Darcy heeft ‘een epische miskleun gemaakt en de boel flink verkloot’, kom je aan het begin van het boek te weten. Dat maakt nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Helaas overtuigt dat niet. Thorne loopt hard van stapel en de gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het allemaal wat gehaast en chaotisch voelt. Hoewel het concept – hoofdpersonage en haar crush worden samengebracht in een bouwval – hilariteit belooft, verzandt het in een eeuwig geharrewar tussen Tom en Darcy. Er gebeurt niets wat het verhaal pakkend maakt. Ze vallen in herhaling en dat wordt al snel vermoeiend. Darcy is weliswaar een interessant personage, maar je leert haar niet echt kennen. Thorne laat kansen liggen om de diepte in te gaan. Jammer, want dat had het verhaal zoveel sterker gemaakt.

Het boek begint veelbelovend, maar weet de verwachtingen die het schept helaas niet waar te maken. Ben je op zoek naar een easy feelgood? Dan is 99 procent van mij wellicht het boek voor jou. Door de vlotte schrijfstijl lees je het in een avond uit. Als je echter op zoek bent naar een aantrekkelijke verhaallijn en personages met diepgang, kun je 99 procent van mij misschien beter laten liggen.

99 procent van mij

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Fotografe Darcy Barrett heeft de halve wereld over gereisd en weet het nu zeker: geen enkele man kan tippen aan Tom Valeska. Helaas is hij de beste vriend van haar tweelingbroer Jamie en schijnt hij daardoor verboden terrein voor haar te zijn: ze krijgt misschien 1 procent van hem…
    Wanneer Tom het huisje van haar oma gaat opknappen, ziet ze hem na jaren weer terug. Eén ding is er in ieder geval veranderd, stelt ze vast: hij is voor het eerst in tien jaar single. Vervolgens besluit ze dat hij wel wat hulp met
    klussen kan gebruiken. Er moet toch iemand een oogje in het zeil houden? Zodra de vonken echter als vanouds over en weer springen, beseft Darcy dat die ene procent niet meer genoeg is. Deze keer zal ze zorgen dat Tom Valeska ook voor die andere 99 procent van haar wordt!