Offerkind - Rob Ruggenberg RECENSIE

Recensie: Offerkind - Rob Ruggenberg

4000 jaar geleden leefde Aïn, een meisje dat in de regio woonde dat we nu Nederland noemen. Toen was Nederland één groot moeras met hier en daar wat hoger liggende (en dus drogere) gebieden. Aïn woont met haar familie in een nederzetting waar de vrouwen moeten zorgen voor de kinderen en het eten. Na een noodlottige gebeurtenis moet Aïn vluchten van haar geboorteplaats en trekt ze de moerassen in. Daar wordt Aïn echter geconfronteerd met veel gevaren, zoals de jonge wolven, een heksenmeester en verschillende nederzettingen langs de rivier...

Offerkind is een zeer leerrijk boek! Als lezer reis je samen met Rob Ruggenberg mee naar een volledig andere plek, het Nederland van 4000 jaar geleden. Je leert meer over de gebruiken die de mensen toen hadden, hoe de wereld er toen uitzag en hoe mensen toen leefden. Aangezien Aïn (samen met het andere hoofdpersonage Kraai) heel wat kilometers aflegt, kom je al die dingen zelfs te weten voor verschillende plaatsen en nederzettingen. Hoewel niet alles uit die periode helemaal duidelijk is voor wetenschappers (er zijn immers geen geschriften uit die tijd), heeft Rob Ruggenberg zich wel gebaseerd op onderzoek en archeologische vondsten om zijn wereld te schapen.

Rob Ruggenberg heeft Offerkind met een zeer vlotte pen geschreven. Als lezer vlieg je door de pagina's en de gebeurtenissen heen. Naast de vlotte tekst, biedt de auteur nog andere dingen aan de lezer. Vooraan in het boek staat een handige kaart met de route die Aïn aflegt. Het geeft meteen een idee van hoe het landschap er toen uitzag. Ook schreef hij een woordenlijst en een verantwoording waarin hij meer uitleg geeft over de wetenschappelijke kant waarop hij zich heeft gebaseerd. Dat is fijn voor de (jonge) lezers!

Aïn is een sterk vrouwelijk hoofdpersonage. Zij is op zoek naar zingeving en vraagt zich meerdere keren af: is dit het? Toen moesten vrouwen koken, wassen, eten klaarmaken... en zij hadden geen inspraak in 'mannenzaken'. Haar zoektocht en haar gedachten worden zeer goed weergegeven! Toch vraag ik me ook af hoe realistisch die voorstelling is. Het gebeurt meerdere keren in het boek dat Aïn op een veilige plek is, maar dat ze toch verder wil reizen. Als je ziet wat ze allemaal meemaakt, kan ik me moeilijk voorstellen dat ze een veilige plaats zou willen verlaten.

In Offerkind volgen de verschillende spannende gebeurtenissen zich snel op. Aïn maakt samen met kraai een lange reis waarop ze verschillende mensen tegenkomen. Er wordt in het boek gemoord, gevochten en er komen ook heel wat onweren en kolkende rivieren aan te pas. Het waren wrede tijden en dat komt goed tot uiting in het boek. Het boek is gelabeld voor 13+ en ik zou het boek zeker niet door jongere kinderen laten lezen.

Offerkind van Rob Ruggenberg is een zeer spannende en leerrijke roman over een periode ver in de geschiedenis. Naast het feit dat de lezer veel kan bijleren, zorgen de spannende gebeurtenissen ervoor dat je steeds wil doorlezen!

Recensie: Offerkind - Rob Ruggenberg

Offerkind

1  2  3  4  5

Aïn vlucht van haar familie vandaan omdat ze iets ergs heeft gedaan waar ze zeer zwaar voor zal worden gestraft. Een meisje alleen kan niet overleven in het Nederland van vierduizend jaar geleden, dus is ze blij dat Kraai met haar mee is gevlucht. Kraai voelde zich een buitenstaander omdat zijn vader van een andere stam is en hij er anders uitziet. Samen met hem moet ze uit handen van de achtervolgers kunnen blijven. Maar kunnen ze wel op tegen de wraak van de moerasgodin?

Inspiratiebron voor dit spannende verhaal was de vondst van een graf uit de bronstijd vlak bij Wassenaar op een plek waar Rob Ruggenberg als kind vaak speelde. In dat graf lagen twaalf kinderen en volwassenen die een gewelddadige dood hadden gevonden.