15 3/4 - Dave Goldstein RECENSIE

Recensie: 15 3/4 - Dave Goldstein

Lina heeft een jongen leren kennen, Melvin, en ze zijn smoorverliefd. Het enige minpunt, Melvin is 19 en Lina is pas 15. Het is dus wachten op de dag dat Lina 16 wordt. Ze heeft besloten dat op die dag, alles anders wordt. Ze is er rotsvast van overtuigd dat er niets mis kan gaan, maar is dat wel zo?

Dave Goldstein kiest als thema een onderwerp waar toch vaak over gezwegen wordt. Meisjes onder de zestien, die een relatie hebben met een (wat) oudere jongen en daar dan seks mee hebben. Volgens de wet mag het niet, maar de lijn is natuurlijk niet zo strak als in het wetboek wordt gesteld en vaak wordt er een oogje dichtgeknepen. Toch toont Goldstein in 15 ¾ heel mooi de andere kant. Wat als de ouders van het meisje er wél zoveel moeite mee hebben dat ze stappen ondernemen?

15 ¾ is een dun boekje en ook de schrijfstijl is erg toegankelijk. De combinatie van deze twee elementen zorgt ervoor dat je het boek in een avond hebt uitgelezen. De doelgroep zijn jongeren van 15+, en daar zijn de thema's ook zeker op gericht, maar toch had de stijl van de auteur iets volwassener mogen aanvoelen. Nu voel je als lezer soms wat de discrepantie tussen de besproken relationele problemen en de manier waarop erover gesproken wordt.

Mede door de stijl, komt Lina erg naïef over als hoofdpersonage. Niet zozeer in haar relatie met Melvin, maar vooral naar haar ouders toe. De wijze waarop zij en haar ouders samenleven is op zijn minst bijzonder te noemen en zal voor veel lezers bevreemdend aanvoelen. Het zorgt er ook voor dat sommige scènes een stukje ongeloofwaardiger worden en dat is eigenlijk jammer.
Het is niet alleen de naïviteit van Lina die soms wringt, want dat past in zekere zin nog bij haar leeftijd, maar het is ook de uitwerking van de personages rond Lina. Eigenlijk zijn dat allemaal figuren die rond één karaktertrek opgebouwd zijn. Een stukje diepgang had, zeker op dit vlak, absoluut gemogen!

Het verhaal van 15 ¾ mist eigenlijk ook in het plot wat diepgang. Waar Goldstein opteert voor een heel 'makkelijk' te volgen verloop, kan je als lezer soms nóg meer genieten van wat gelaagdheid. En dat is voor een doelgroep van 15+ niet anders. Nu gaat alles vrij snel en heb je niet altijd tijd om even over iets na te denken. Een boodschap blijft soms beter kleven als je een moment neemt om er bij stil te staan.

De conclusie is, dat 15 ¾ een heel prettig boek is om te lezen en de insteek van het verhaal voelt erg origineel aan. De opbeurende toon en de naïviteit van het hoofdpersonage zorgen voor een luchtige sfeer. Toch is dát net de valkuil ook. Met wat meer diepgang, en misschien ook wat meer 'ellende-gevoel' was er een beklijvender verhaal ontstaan dat ook wat beter was blijven plakken in het geheugen van de lezer. Nu hoop je na het lezer toch dat Dave Goldstein met een volgende boek net een stapje verder zal gaan.

Recensie: 15 3/4 - Dave Goldstein

15 3/4

1  2  3  4  5

Lina is vijftien, een flapuit extraordinaire en ze heeft al heel lang het gevoel dat ze bij haar geboorte aan de verkeerde ouders is meegegeven. Als ze Melvin ontmoet lijkt dat alles op te lossen: ze zijn allebei in één klap smoorverliefd, en Lina kan niet wachten om bij hem te gaan wonen. Er is alleen een klein probleempje: Melvin is negentien. En dan zijn sommige dingen strafbaar totdat Lina zestien is…
    Gelukkig heeft Lina een plan, waarin absoluut helemaal niets kan mislukken. Toch?