De magische apotheek 3 - De strijd om de meteoor - Anna Ruhe RECENSIE

Recensie: De magische apotheek 3 - De strijd om de meteoor - Anna Ruhe

Lucie is een sentifleur. Dat betekent dat ze niet alleen geuren kan ruiken, maar ze voelt ze. Lucie wil natuurlijk heel graag weten waar deze kracht vandaan komt. Maar eerst zijn er andere problemen die opgelost moeten worden. In het derde deel van De magische apotheek komen Lucie en haar vriend Mats er ook achter dat Syrell de Richemont, leider van de Eeuwigen, overal ter wereld nieuwe magische apotheken wil openen. De verkoop van de geurtjes waar de wereld zeker niet beter van wordt, moeten ze zien te voorkomen. Lucie en mats besluiten daarom samen naar Parijs af te reizen en erachter te komen wat Syrell de Richemont van plan is. In Parijs, de stad van de liefde, ligt het gevaar echter op de loer.

Met dit derde deel van De magische apotheek heeft Anna Ruhe weer een spannend boek neergezet, dat je van het begin tot het eind blijft boeien. Waar je deel 2, Het mysterie van de zwarte bloem, nog wel kon lezen zonder deel 1 gelezen te hebben, wordt dat bij dit deel lastiger. Je mist enige voorkennis als je de eerste twee delen niet hebt gelezen, en dat is gewoon zonde.

Anna Ruhe heeft een beeldende manier van vertellen. De wereld die ze schetst, hoe ongewoon die ook is, zie je als lezer voor je. Dat het wonderlijk is dat twee pubers met een lullig smoesje naar Parijs vertrekken zonder dat de volwassenen daar vanaf het begin argwaan bij hebben, is natuurlijk wonderlijk. Maar door de flow die Anna Ruhe in het verhaal brengt, is het allemaal heel natuurlijk en de normaalste zaak van de wereld. Ook het beschrijven van de wereld van de eeuwigen… je ruikt de modderige aarde gewoon. Dat heeft Anna Ruhe heel knap gedaan. Een boek schrijven over magische geurtjes, maar dat je als lezer alle geuren die beschreven worden bijna kunt ruiken.

Al vanaf het begin van het verhaal zit de spanning erin. Lucie krijgt een briefje in haar handen gedrukt van Bonsky:

Eeuwigen

Groot gevaar

Ze staan op het punt…

“Willem en Bonsky willen niet dat wij ons ergens mee bemoeien,” mompelde Mats, en hij keek me gefrustreerd aan.”(p.44)

Vanaf dat moment weet je als lezer dat er weer een groot en spannend avontuur volgt. Na het lezen van deel 1 en 2 ken je de hoofdpersonen Mats en Lucie ook een beetje en weet je dat ze niet naar volwassenen zullen luisteren. Ze willen de Eeuwigen stoppen en reizen desnoods daarvoor af naar Parijs. Wat Anna Ruhe knap heeft gedaan, is dat ze het verhaal op zo’n manier heeft verteld dat het ook voor volwassenen heel erg leuk is om te lezen.

In De strijd om de meteoor blijven Mats en Lucie tussen de regels door geïnteresseerd in elkaar. Dat heeft Ruhe heel subtiel verweven in het verhaal. Eigenlijk al vanaf deel 1. Er is meer tussen die twee, maar dat onderdeel is ondergeschikt aan het verhaal.

Zelfs Mats staarde Elodie de hele tijd aan alsof ze het boeiendste was wat hij ooit had gezien – en daar had ik me beslist aan geërgerd als het mij niet precies zo verging. (p. 102)

Ook deel 3 van De magische apotheek is weer rijkelijk geïllustreerd door Claudia Carls. Prachtige geheimzinnige illustraties, die je bijna kan ruiken. Het is van toegevoegde waarde voor het boek, het maakt het totaalplaatje compleet.

De strijd om de meteoor heeft alles wat een kinderboek nodig heeft: spanning, avontuur en magie. Een aanrader voor iedereen vanaf 10 jaar. Lees vooral lekker alle drie de delen. Daar zal je het tot het najaar van 2020 mee moeten doen, want dan verschijnt deel 4.

De magische apotheek 3

1  2  3  4  5

Het spannende derde boek over de magische apotheek!

Lucie is een sentifleur. Dat betekent dat ze geuren niet alleen kan ruiken, maar ook kan voelen. Maar waar komt deze kracht vandaan? En hoe kan ze leren ermee om te gaan? Lucie wil niets liever dan de antwoorden op deze vragen vinden, maar ze heeft grotere zorgen. Syrell de Richemont, de leider van de Eeuwigen, wil overal ter wereld nieuwe magische apotheken openen én ook de geurtjes gaan verkopen, waar de wereld niet beter op wordt.

Samen met haar vriend Mats reist Lucie naar Parijs om de plannen van Syrell te dwarsbomen. In de stad van de liefde liggen echter talloze gevaren op de loer. En Lucie ontdekt bovendien dat de antwoorden waar ze naar op zoek is in de handen van haar vijand liggen…