Vrijheid - Imogen Kealy RECENSIE

Recensie: Vrijheid - Imogen Kealy

Vrijheid van Imogen Kealy is het verhaal van de verzetsheldin Nancy Blake. Het verhaal speelt zich af in de periode tussen januari 1943 en de bevrijding van Marseille op 25 augustus 1944. Nancy Blake is een van oorsprong Australische superspion. Zij speelt een kat en muis spelletje met de Duitsers door ongezien vele onderduikers en verzetsstrijders in veiligheid te brengen. De Gestapo is koortsig naar haar op zoek en heeft haar de naam Witte Muis gegeven. Als haar rijke echtgenoot wordt opgepakt en gemarteld voor informatie vlucht Nancy naar Engeland. Daar is ze niet van plan stil te gaan zitten afwachten tot de oorlog voorbij is. Ze volgt een zware training en keert terug naar Frankrijk om leiding te geven aan verzetsstrijders en hen klaar te stomen voor de komst van de geallieerden. Wat volgt is een bloedstollend verslag van de strijd tussen de verzetsstrijders en de Duitsers.

Vrijheid wordt verteld uit twee verschillende perspectieven: dat van Nancy en dat van haar grote vijand Majoor Böhm. Een mooie zet van Imogen Kealy is om het verhaal van Majoor Böhm te laten beginnen met een scene waarin hij thuis is, zijn vrouw aan een handwerkje zit en zijn dochtertje rondloopt met een knuffelbeest. Verderop in het verhaal lees je dat hij nooit ongeduldig was met zijn kleine dochter. Het laat twee heel verschillende kanten van één persoon zien, omdat er ook genoeg misselijkmakende wreedheden vanuit de kant van Böhm worden beschreven.

Vrijheid is geschreven door een schrijversduo: filmproducer Darbey Kealey en auteur Imogen Robertson. Aan de filmische schrijfstijl is goed te merken dat Darbey Kealey een filmproducer is. Het boek is een aaneenschakeling van snelle superspannende actie momenten, zodat dit boek ook prima een thriller genoemd kan worden. Voor de liefhebbers van dit genre is dit boek een feestje maar de lezer die graag tijdens een roman in het hoofd van de hoofdpersonen duikt zal een uitgebreide karakterontwikkeling missen. Het boek is inmiddels klaar om verfilmd te worden en het is al bekend dat actrice Anne Hathaway de hoofdrol zal gaan vervullen.

Nancy Blake heeft echt bestaan. Dat maakt het boek Vrijheid extra bijzonder. Voor het verhaal hebben de auteurs wel enkele details van haar leven veranderd. Alle veranderingen lichten ze toe aan het eind van de boek, waarbij sommige keuzes voor de lezer wellicht wat vragen oproepen. Het is begrijpelijk dat er voor het verhaal enkele fictieve personages toegevoegd worden. Maar er zijn ook oorlogsgebeurtenissen bij verzonnen of aangepast wat locatie betreft, en zelfs Nancy's trouwdatum is veranderd. Ook is de echte Nancy van oorsprong Nieuw Zeelandse, maar de Nancy uit het boek is Australische.

Het verhaal Vrijheid van Imogen Kealy laat zien hoe hard er voor onze vrijheid is gestreden in de Tweede Wereldoorlog. Het boek is een indrukwekkend en superspannend eerbetoon aan de vrouwelijke verzetsstrijder Nancy Blake.

Recensie: Vrijheid - Imogen Kealy

Vrijheid

1  2  3  4  5

Dit op historische feiten gebaseerde verhaal vertelt het levensverhaal van Nancy Wake. Zij was een superspion voor de Britten en was een van de leidende figuren tijdens D-Day.

Vrijheid (Liberation) is een op historische feiten gebaseerde roman, die het levensverhaal van Nancy Wake vertelt, een van de grootste verzetshelden uit de geschiedenis.

De jonge journalist Nancy Wake doet eind jaren 30 verslag van een man die opruiende speeches houdt in Duitsland. Ze onderkent het gevaar en sluit zich aan bij het verzet in Frankrijk. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en de Duitsers haar man oppakken, vlucht ze naar Engeland. Binnen het Britse verzet wordt ze getraind tot "superspion' die kan schieten, parachutespringen en explosieven vervaardigen. Nancy wordt een van de leidende figuren in het verzet en is uiteindelijk betrokken bij operatie D-Day.