Koud zonder jou - Igor Znidarsic RECENSIE

Recensie: Koud zonder jou - Igor Znidarsic

De Achterhoek wordt opgeschrikt door enkele moorden op blonde vrouwen. Rechercheurs Bianca van Dijk en Joris Vischjager staan aan het hoofd van het onderzoeksteam. Terwijl er meer moorden volgen tasten ze in het duister over de motieven van de moordenaar.

Koud zonder jou is het derde boek van Igor Znidarsic met Bianca van Dijk in de hoofdrol. Ben je echter niet bekend met het personage dat moet dit je niet tegenhouden om deze thriller te lezen. In het boek speelt zich een klein zijverhaal af uit het verleden van Bianca, maar dit werd voldoende uitgewerkt zodat je geen bijkomende info uit eerdere boeken ontbreekt. Koud zonder jou is met andere woorden perfect als losstaande thriller te lezen.

Wat al snel opvalt is de vlotte schrijfstijl van Igor Znidarsic en de korte hoofdstukken. Elk hoofdstuk bestaat slechts uit enkele pagina's die snel lezen. Koud zonder jou is opgebouwd uit verschillende delen maar dit geeft niet onmiddellijk een meerwaarde aan het boek. Tussen de hoofdstukken door springt de auteur ook van heden naar verleden en terug, maar zonder dit duidelijk aan te geven. Zo staat aan het begin van een hoofdstuk nooit vermeld wanneer het zich afspeelt. Al kan je dat wel steeds snel afleiden tijdens het lezen.

Koud zonder jou bevat geen ingewikkeld plot waarbij de lezer zelf linken moet gaan zoeken. Alles wordt mooi en duidelijk verklaard en zo lees je deze aangename thriller gewoon rustig door. Al is dit boek wel soms even gruwelijk. Het opzet van de moorden is origineel maar gaat heel snel waardoor er soms wat diepgang in het verhaal ontbreekt. Het boek nodigt uit om snel uit te lezen en heeft nog een verrassing op het einde waarbij je toch even naar adem hapt. Igor Znidarsic levert hiermee een eenvoudige en vlotlezende thriller af.

De hoofdpersonages in dit boek zijn de twee rechercheurs Bianca van Dijk en Joris Vischjager. Af en toe is er een gesprek tussen beiden dat even over hun thuissituatie gaat. Ook is er een korte verhaallijn over Bianca waarbij haar huwelijksproblemen kort aan bod komen. Naast de zoektocht naar de seriemoordenaar is er nog een zaak uit het verleden van Bianca die verder wordt uitgespit. Zo krijg je wat meer inzicht in haar persoonlijkheid, al wordt het hele verhaal nogal snel afgehaspeld. Igor Znidarsic had gerust de zijverhalen wat meer mogen uitwerken om deze thriller naar een hoger niveau te tillen. Want de ideeën die hij in dit verhaal heeft gestopt zijn best interessant en maken je nieuwsgierig naar meer.

In Koud zonder jou word je ondergedompeld in het leven en de werkwijze van een originele seriemoordenaar. Het verhaal leest heel vlot door de aangename schrijfstijl en korte hoofdstukken. Had de auteur het plot en de personages nog wat meer uitgewerkt, dan zou dit boek zelfs nog meer zijn dan een goede thriller.

Koud zonder jou

1  2  3  4  5

Op klaarlichte dag wordt in de Achterhoek een vrouw van haar fiets gesleurd en ontvoerd. Een dag later treft een wandelaar haar naaktelichaam aan in het bos. Het is doorboord met messteken en op haar onderarm zijn cijfers gekrast. Een paar weken later verdwijnt in dezelfde regio opnieuw een fietsster. De vrouw is door verdrinking om het leven gebracht, met een speelkaart in haar hand geklemd.
    Ondanks intensief speurwerk van de recherche blijft de toedracht een mysterie. Dan valt er een derde slachtoffer. De rechercheurs vermoeden dat het steeds om één dader gaat: de drie slachtoffers waren allen stevige vrouwen met lang blond haar van een jaar of veertig.