Zomer in de kleine bakkerij - Jenny Colgan RECENSIE

Recensie: Zomer in de kleine bakkerij - Jenny Colgan

Polly Waterford kan haar geluk niet op. Samen met haar grote liefde Huckle en papegaaiduiker Neil geniet ze van een rustig leventje in het havenstadje Mount Polbearne. Een plek die ze, mede dankzij haar goedlopende bakkerij, inmiddels haar thuis noemt. Maar wanneer Selina, de weduwe van de een jaar eerder verongelukte Tarnie, in het dorp komt wonen, verandert dat alles voor Polly. Polly draagt namelijk een geheim met zich mee dat Selina's herstel overhoop kan gooien. Als ook haar bakkerij op het spel staat door het overlijden van de oude eigenaar, lijkt Polly alles te verliezen waar ze van houdt.

Zomer in de kleine bakkerij is het tweede deel in de kleine bakkerij-serie van Jenny Colgan. Het eerste deel, De kleine bakkerij aan het strand, was een groot succes en ook dit deel maakt de beloftes van een uitstekend feelgoodverhaal waar. Zomer in de kleine bakkerij begint met een 'bericht van Jenny'; een korte samenvatting van het vorige deel, waardoor je (weer) helemaal op de hoogte bent van wat er met Polly is gebeurd. Ook als je het eerste deel niet hebt gelezen, word je hierdoor in sneltreinvaart op de hoogte gebracht. Een korte proloog vanuit het perspectief van Selina volgt, waarna het verhaal overgaat in het dagelijkse leven van Polly, Huckle en Neil.

Ook dit deel is weer heerlijk vlot geschreven door Jenny Colgan. Het makkelijke taalgebruik leidt de lezer als vanzelf door het hele verhaal heen. De plot is op een mooie manier uitgewerkt en wordt steeds dramatischer naar mate het einde vordert. Net als je denkt dat het niet meer erger kan, weet Colgan het toch te overtreffen. Door de verrassende plotwendingen blijft de spanningsboog strak en blijft de vaart er goed in. Het blijft nieuwsgierig maken naar wat er met Polly en de overige inwoners van Mount Polbearne gebeurt.

Uiteraard leren we Polly in dit deel weer wat beter kennen. Haar personage is op een mooie manier uitgewerkt, waardoor er gedurende het verhaal steeds meer eigenschappen van Polly naar voren komen. Ook Huckle en een aantal overige personages leren we beter kennen. Jenny Colgan weet dit zo te brengen dat je echt met de personages meeleeft en door uiteenlopende gebeurtenissen gaan emoties alle kanten op. Door de omschrijvingen van Mount Polbearne en Cornwall geeft Jenny Colgan je echt het gevoel daar aanwezig te zijn. De zoute zeelucht komt je tegemoet en de geur van versgebakken brood maakt je hongerig. Ook in dit deel staat achter in het boek weer een aantal heerlijke recepten om de bakker in jezelf naar boven te halen.

Zomer in de kleine bakkerij is net als het eerste deel weer een heerlijk verhaal dat aan alles voor een goed feelgood boek voldoet. Met interessante personages, een prachtige omgeving, romantiek en natuurlijk humor, heeft Jenny Colgan weer een mooie prestatie geleverd. De eerste twee hoofdstukken van het derde deel, Winter in de kleine bakkerij - dat dit najaar verschijnt – warmen je alvast op voor het volgende avontuur met Polly. Een avontuur dat je niet wilt missen!

Zomer in de kleine bakkerij

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Zomer in de kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan is het tweede deel van De kleine bakkerij-serie en een heerlijke feelgood vol humor, passie en romantiek.

Het is eindelijk zomer in de kleine bakkerij aan het strand. Polly Waterford is gelukkiger dan ooit: haar bakkerij loopt goed en samen met Huckle, de liefde van haar leven, geniet ze van het leven in het havenstadje Mount Polbearne, dat haar thuis is geworden.
    Toch zit er een donker randje aan de fijne zomerbries die door het dorp waait. Selina, Polly's vriendin die sinds kort weduwe is, wil verhuizen naar het eiland. Maar Polly draagt een geheim met zich mee dat Selina's herstel overhoop kan gooien. En wanneer de oude eigenaar van de bakkerij opeens sterft staat Polly's bedrijf op het spel.
    Zal Polly alles verliezen waar ze van houdt?