Door het sleutelgat - Ruth Ware RECENSIE

Recensie: Door het sleutelgat - Ruth Ware

De Britse Ruth Ware is de rijzende ster aan het thrillerfirmament. Nadat ze eerder onder haar echte naam Ruth Warburton vijf succesrijke Young Adult fantasyromans schreef, waagde ze zich in 2016 aan haar eerste thriller voor volwassenen. In een donker, donker bos werd meteen een wereldwijde bestseller. Ondertussen heeft ze al zes thrillers op haar palmares. Door het sleutelgat wordt aangekondigd als een ingenieus en origineel verhaal. Dat is het ook, maar hier en daar laat de auteur wel kansen liggen.

Het opzet is nochtans meteen een schot in de roos: vanuit de cel schrijft de veroordeelde Rowan een brief naar topadvocaat Wrexham in de hoop toch bij iemand gehoor te krijgen. Van bij het begin laat ze uitschijnen dat ze fouten heeft gemaakt, maar dat ze ten onrechte in de gevangenis zit voor een misdaad die ze niet heeft begaan. Vanuit de brieven wordt haar hele verhaal als een flashback aan de lezer gepresenteerd. Rowan solliciteert als inwonende nanny bij een rijk en excentriek gezin op een afgelegen landgoed in Schotland. De job is bijna te mooi om waar te zijn: een gigantisch loon, een ongelooflijke omgeving en een huis vol domotica aangestuurd door de app ‘Happy’. Al van bij het begin merkt ze echter een vijandelijke en geheimzinnige sfeer bij de kinderen. De ene onverklaarbare gebeurtenis volgt op de andere en de job ontaardt in een nachtmerrie. Haar onderzoek naar de ware toedracht eindigt in de dood van een kind en een twistplot van jewelste voor de lezer.

De schrijfstijl van Ruth Ware is meeslepend. Ze kan de omgeving raak typeren en neemt de lezer volledig mee in het verhaal. Zowel de beschrijvingen als typeringen zijn realistisch en herkenbaar. Sommige personages zijn te weinig uitgediept of stereotiep waardoor de identificatie wat moeilijker verloopt. Door het sleutelgat is geen thriller waarbij je de hele tijd op het puntje van je stoel zit. Het verhaal kabbelt voort en de confrontatie met de mysterieuze gebeurtenissen doet steeds hunkeren naar meer. Toch blijft de lezer hier en daar op zijn honger zitten door de soms bizarre reacties van het hoofdpersonage. Ruth Ware tracht ook verschillende personages verdacht te laten lijken, maar ze slaagt hier niet volledig in door gebrekkige karaktertekeningen. De verschillende plot twists op het eind van het verhaal maken echter veel goed. Niemand ziet ze aankomen en dat maakt het boek dan ook bijzonder aangenaam om lezen.

Door het sleutelgat is een fascinerende thriller met enkele gemiste kansen. Zowel wat betreft verhaallijn als uitwerking van de personages kon wat extra tijd en verdieping deze thriller op een hoger echelon hebben gebracht. Thrillerfans zullen dit boek met veel graagte verslinden, maar het is geen topper van formaat.

Door het sleutelgat

1  2  3  4  5

Wanneer Rowan online een vacature tegenkomt, lijkt het bijna te mooi om waar te zijn: een betrekking als inwonend oppas met een onthutsend riant salaris. Als ze arriveert bij Heatherbrae House, valt ze meteen als een blok voor deze luxueuze slimme woning en de perfecte familie die er woont.

Wat ze niet weet is dat ze in een regelrechte nachtmerrie terechtkomt – een die eindigt met een dood kind en met Rowan in de cel, beschuldigd van moord.

Ze weet dat ze fouten heeft gemaakt. Maar ze is niet schuldig – zeker niet aan moord. Wat betekent dat iemand anders dat wel is...