De Hollandse Droom - Martijn Simons RECENSIE

Recensie: De Hollandse Droom - Martijn Simons

In De Hollandse Droom gaat het rechter Rudolf Keller niet voor de wind. Hij staat kandidaat als minister, maar ziet zijn droom in duigen vallen wanneer zijn zoon een boek uitbrengt waarin familiegeheimen boven water komen. Niet alleen brengt het dubieuze oorlogsverleden van Rudolfs vader zijn toekomstige positie in gevaar, ook heeft het persoonlijke problemen tot gevolg. Zijn dochter Evi heeft psychiatrische hulp nodig en zijn huwelijk met Marloes is wankel. Als hij op een dag Houda tegen het lijf loopt, de voormalige beste vriendin van Evi, biedt hem dat openingen. Waarvoor zal Rudolf kiezen en wat hebben deze keuzes tot gevolg?

Martijn Simons begint zijn verhaal met een proloog dat geschreven is vanuit Evi. Het speelt zich af in 2010 en maakt met een paar bladzijden duidelijk dat er aan dit hoofdstuk heel wat trammelant aan vooraf is gegaan. Direct na het proloog start het verhaal waarin meer duidelijk wordt. Het begint in 2009 en wisselt constant van perspectief. Deze frisse invalshoeken bieden een compleet verhaal, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat De Hollandse Droom een enigszins stroeve start kent. De vertellingen wisselen vrij vlot van persoon en hierdoor krijg je net niet genoeg tijd om goed met de personages kennis te maken. Dit komt gelukkig helemaal goed en de karakters blijken gelaagd en heel menselijk te zijn. De introductie heeft alleen iets meer tijd nodig dan de beknopte hoofdstukken die je in eerste instantie krijgt.

Persoonlijke catastrofes worden ingezet als thematiek. Doordat Rudolf een publieke baan in het vooruitzicht heeft, zijn deze thema's nog net even iets zwaarder beladen. Vreemdgaan is een goed voorbeeld van een verdrongen geheim. Het is natuurlijk nooit een kwestie om aan de hoogste boom op hangen, maar doordat Rudolf zo in de schijnwerpers staat, bekijk je het toch met andere ogen. Eén keuze kan zo vreselijk veel gevolgen hebben als de verkeerde ogen of oren het toevallig meekrijgen... De bijzondere invalshoek van De Hollandse Droom zet je tijdens het lezen aan het denken.

De onderwerpen zijn op een mooie manier in de roman verweven. Zo speelt politiek een grote rol in het boek, maar zorgt Simons er toch voor dat het nooit de boventoon voert. Zo doet de auteur dat met al zijn thema's. Het leven van Rudolf staat op nummer één, maar veel actuele issues krijgen onverbloemd aandacht. Het geeft bewustwording aan de Nederlandse samenleving en de problemen die er in een alledaags leven kunnen opspelen. Vriendschappen, racisme, jaloezie en psychische problemen zijn enkele voorbeelden van thema's die in de roman aangehaald worden.

De Hollandse Droom raakt de juiste snaren, maar is zeer zeker niet het gemakkelijkste boek om te lezen. De gekozen onderwerpen zijn gedurfd, maar worden toch heel menselijk weergeven. De constante wisseling van perspectieven zorgt voor een compleet verhaal, maar het zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de letters wat lastig te verteren zijn. De volle materie maakt van De Hollandse Droom een pittige roman die niet voor iedereen even geschikt zal zijn en het is dan ook zeker geen boek voor "even tussendoor".

De Hollandse droom

Martijn Simons

28 december 2019

ISBN 9789048853045
    Uitgever Lebowski
    400 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Nederland, 2009. Rudolf Keller, rechter en sociaaldemocraat in hart en nieren, ziet een toekomstige functie als minister in gevaar komen. Zijn zoon maakt furore met een bestseller over het dubieuze oorlogsverleden van zijn grootvader en zijn dochter belandt in een psychiatrisch ziekenhuis. Dan duiken de twee kinderen van een Marokkaans-Nederlands gezin die hij ooit onder zijn hoede nam, na een stilte van vijftien jaar zomaar op en komt zijn leven onder nog grotere druk te staan. Hoever zal Keller gaan om zijn idealen waar te maken? En kan hij de erfenis van zijn foute vader voorgoed uitwissen?