Hell City - Joanne Carlton RECENSIE

Recensie: Hell City - Joanne Carlton

Ze is dood. En nu is ze, dat denkt ze in ieder geval, in de hel. Daar zit ze in een brandend gebouw, in een brandende stad. Al snel komt ze een monster tegen, waar ze tegen moet vechten. Het lukt haar om het monster te doden maar dit levert haar wel veel wonden op. Als ze 's ochtends wakker wordt, zijn de wonden geheeld. Maar ze is nog steeds in Hell City.

Hell City begint met een jonge vrouw die wakker wordt en geen adem kan halen. Ze kan zich maar één naam herinneren, dat is Allie. Dat zal zij zelf wel zijn, besluit ze. Ze weet zeker dat ze dood is gegaan. Het wordt niet meteen duidelijk hoe dat is gebeurd, waardoor je nieuwsgierig gemaakt wordt naar haar dood. Ze denkt dat ze in de hel is, of een soort vagevuur waar ze moet blijven tot ze verder kan gaan naar de volgende halte. Of is dit misschien de laatste halte? Je leest wat ze denkt en hoe ze te werk gaat. Daarmee is veel voor het boek wel gezegd. Omdat Hell City een dun boekje is, mist het diepgang en het enige wat in het voordeel van dit verhaal van Joanne Carlton is, is dat je nieuwsgierig bent naar het einde.

Het hoofdpersonage moet vechten met monsters, zeven stuks. Iedere keer komt ze een nieuwe tegen, iedere keer zal ze hem moeten vermoorden. Ze staan getekend in het boek, zodat je een idee hebt hoe ze er uit zien. Ze zien er angstaanjagend uit, wat natuurlijk ook de bedoeling is. Maar het is absurd hoe gemakkelijk het haar lukt de monsters te doden, wat een hoop van de geloofwaardigheid al wegneemt.

Als een hond zich bij haar voegt, wil ze die alleen nog maar beschermen. Maar wie de hond is blijft onduidelijk tot het einde van Hell City.

Hell City is opgedeeld in meerdere dagen. Deze beginnen allemaal met een zwart-wit afbeelding van de cover van het boek, gevolgd door een Engelstalige quote van een bekend persoon. Wat vreemd is, is dat alles vertaald is, behalve deze korte stukjes tekst en de namen van de monsters.

De doelgroep van het boek is niet geheel duidelijk. Alles aan het uiterlijk wekt de indruk dat het een boek voor kinderen is, maar hier is niets van waar. Voor kinderen is dit boek veel te spannend, wellicht zouden tieners een betere doelgroep zijn. Young Adult, zoals hij is aangeduid, klopt ook niet. De letters zijn groot, het boek is aangevuld met tekeningen en is erg dun. Je kunt hem met gemak in een dag uitlezen.

Wat mij betreft slaat Joanne Carlton de plank mis met Hell City. Het enige wat ervoor te zeggen valt, is dat je nieuwsgierig bent naar het einde, waardoor je door blijft lezen. Dit zou waarschijnlijk niet het geval zijn als het boek dikker was en dat heeft een deel van het verhaal gered. Ook het einde doet wel iets met je, maar al met al zou ik dit geen aanrader noemen.

Recensie: Hell City - Joanne Carlton

Hell city

1  2  3  4  5

Een jonge vrouw ontwaakt in een helse, eeuwig brandende stad. Op de eerste dag ontdekken de monsters haar. Op de tweede dag leert ze zich verdedigen. Op de derde dag redt een hond haar leven. En dat verandert alles.