Het Geheim van Grace - Mariska Overman RECENSIE

Recensie: Het Geheim van Grace - Mariska Overman

Een kaart van een bijna vergeten tante in Ierland met een intrigerende boodschap.

"Kom je zomervakantie bij mij doorbrengen. Ik moet je wat vertellen. Iets van levensbelang."

Voor Maud is het genoeg om haar koffers te pakken en uit Nederland te vertrekken. Als ze aankomt bij haar tante blijkt ze te laat. Tante Josie is door een val om het leven gekomen. Maar het echte mysterie begint dan pas. Een zoektocht door heel Ierland, met James en Liam in haar kielzog roept meer vragen op dan ze beantwoord. Wie kan ze vertrouwen, op zoek naar haar afkomst?

Mariska Overman debuteerde in 2017 met Hoofdzaak, het eerste dele in een trilogie over een ex-rechercheur en overledenenverzorger. Alle drie de boeken werden met veel enthousiasme ontvangen. Het Geheim van Grace is dan ook nogal een verrassing. Overman slaat hiermee namelijk een compleet andere weg in dan die ze hiervoor heeft bewandeld.

Je kunt Het Geheim van Grace omschrijven als een "feelgoodmysterie", met een snufje bovennatuurlijke krachten. Dit alles vindt plaats in het idyllische Ierland, een plek die Overman neerzet als een meesterwerk. Waar Het Geheim van Grace je ook naartoe vervoert, het platteland of midden in Dublin, je voelt de deel van het decor, soms bijna beschaamd dat je zomaar een inkijkje hebt in zulke intieme momenten.

De schrijfstijl die Mariska Overman vooral hanteert in Het Geheim van Grace kan omschreven worden als mysterieus, en bijna ongrijpbaar. Niet gek natuurlijk, dit is haar sterke kant. Toch zit er ook een stukje romantiek in verweven. Niet alleen in de relaties van Maud naar James en Liam, maar ook haar omgeving. Het hele boek ademt een soort aanbidding voor het Ierse landschap.

De personages zijn overigens super sterk neergezet. Maud is herkenbaar voor velen en het is niet moeilijk om je in haar te verplaatsen. Zeker als het net van vragen zich strakker om haar heen wikkelt, en antwoorden op vragen alleen maar meer vragen oproepen. Maar ondanks dat is het niet verstikkend. Je weet altijd dat er een weg uit het dal is, hoe ver Maud ook gezonken lijkt.

Het Geheim van Grace is overall een sterk staaltje van Overman. Ze laat zien dat ze niet bang is voor andere genres, en daarin ook haar eigen stijl kan behouden. Alles voelt verbonden, alle puzzelstukjes vallen uiteindelijk op hun plaats. Maar laat je niet verrassen. Het Geheim van Grace is spannend tot het laatste hoofdstuk. Laten we hopen dat Overman door wil gaan in deze richting, want het smaakt naar meer.

Het geheim van Grace

1  2  3  4  5

Kom je zomervakantie bij mij doorbrengen. Ik moet je wat vertellen. Iets van levensbelang.
    Wanneer Maud dit bericht van haar tante Josie in Ierland krijgt, is haar nieuwsgierigheid gewekt. Bovendien wil ze dolgraag weg uit Nederland. Maar als ze bij het witte huis van haar tante aankomt, wordt haar leven op zijn kop gezet. Maud raakt verzeild in een mysterieuze zoektocht naar haar afkomst, die haar kriskras door een duister Ierland voert.