Neem een geit - Claudia de Breij RECENSIE

Recensie: Neem een geit - Claudia de Breij

Claudia de Breij is vooral bekend als cabaretière. Toch is ze veel meer, waaronder ook auteur. Tijdens een moeilijke periode in haar leven, vormt zich een plan in haar hoofd om de raad van René Gude op te volgen: 'Ga vooral te rade bij anderen'. Zo gezegd, zo gedaan. Claudia ging, samen met haar partner Jessica, op de koffie bij tien wijze, oudere Nederlanders en stelde hen de vragen die al een hele tijd door haar hoofd speelden. Vragen over het leven, de liefde, en nog veel meer. De antwoorden die daaruit zijn voortgevloeid, tref je aan op de pagina's van Neem een geit, onderverdeeld in bijna 70 levenswijsheden.

De titel, Neem een geit, is afkomstig van een heel mooi verhaal dat Hanneke Groenteman vertelde. Om het verhaal volledig te horen kan je de aflevering van De Wereld Draait Door bekijken waarin Claudia en Hanneke allebei te gast zijn en waarin Hanneke het verhaal opnieuw vertelt. Het komt hierop neer: tijdens je leven zeg je vaak 'ja' op zaken waar je eigenlijk geen zin in hebt. Een etentje hier, een klusje daar, terwijl je in feite liever wat anders zou doen. Om gelukkiger te worden, is het belangrijk om de geit in je leven te zoeken (dat wat je dus liever niet zou doen/hebben) en die daarna weg te doen. Dat geeft lucht en opgeruimdheid in je hoofd.

Eigenlijk staat het hele boek vol van dit soort tips. Het is opvallend hoe eenvoudig deze in hun kern zijn. Dat komt waarschijnlijk ook doordat ze gegeven worden door levensechte mensen, die naar de vragen van Claudia de Breij kijken door een met eigen ervaringen gekleurde bril. Dat de tien geïnterviewden niet altijd op één lijn zitten, is ook erg mooi om te lezen.

Door de manier waarop Claudia de Breij de antwoorden van de tien ouderen heeft verwerkt, leer je hen ook kennen. Naar het einde van Neem een geit toe, kan je de namen bijna weglaten en toch weten wie welk antwoord heeft gegeven. Tussendoor leer je ook de Breij zelf kennen. Zij koppelt de vragen die ze heeft vaak aan haar eigen interne worsteling met een bepaald probleem. Misschien had Jessica, de partner van Claudia, nog wat meer aan het woord mogen komen. Dat had weer een heel ander licht op bepaalde vraagstukken geworpen. Toch is de mening van Jessica meer dan eens te lezen en te voelen in de tekst.

Als we even in genres denken, valt Neem een geit natuurlijk onder de 'non-fictie'. Dat genre is echter zo breed dat er ook subgenres worden gemaakt en dan komen we terecht bij 'zelfhulpboeken'. Nu denkt deze term niet helemaal de lading en past het gevoel wat dat hokje oproept ook helemaal niet bij Neem een geit. Wat Claudia de Breij heeft geschreven voelt nergens zwaar of hulpeloos aan en is meer een ode aan de ervaring of ook wel een manier om te laten zien dat luisteren naar elkaar ook waardevol kan zijn.

In ieder geval leest Neem een geit heel makkelijk en moet je er tijdens het lezen soms hard om lachen. Het boek slaagt erin om je eigenlijk op een erg speelse manier toch bepaalde inzichten te geven in hoe iedereen zijn leven leidt. De korte onderverdeling in hoofdstukken, of levenslessen, is erg prettig en geeft de lezer ook de kans om even snel, tussendoor, een kort stukje te lezen. Het enige minpunt is dat je weinig introductie krijgt bij de geïnterviewden. Wel of ze acteur zijn of cabaretier, of iets anders, maar misschien hebben sommige lezers behoefte aan meer als ze de personen niet kennen.

Neem een geit is een heel leuk boek om tussen of tegelijk met andere boeken te lezen, alhoewel het soms moeilijk stoppen is eens je begonnen bent. De onderwerpen zijn herkenbaar voor iedereen en de sfeer die opgeroepen wordt, is erg natuurlijk en gewoontjes (in de positieve zin van het woord). De tien oudere Nederlanders kijken terug op hun leven, waar ze dingen goed hebben gedaan en waar het beter had gekund, en Claudia de Breij verpakt dat in levenslessen die ze koppelt aan haar eigen leven. Het vormt een erg mooi geheel en voelt nergens gekunsteld aan. De Breij schrijft zoals ze praat, en dat kan alleen maar een succes opleveren.

Neem een geit

1  2  3  4  5

Claudia de Breij vraagt zich af hoe dat moet: leven. De eerste jaren zeggen ouders, leraren en andere betweters wat je wel en niet moet doen. Maar hoe moet het als je alles eenmaal zelf mag (en moet) uitvinden? Hoe ga je dan om met vragen over liefde, dood, vriendschap, seks, werk, kinderen? Claudia de Breij ging op de koffie bij wijze mannen en vrouwen, die het allemaal al een keer hebben meegemaakt.