Stad van tranen - Kate Mosse RECENSIE

Recensie: Stad van tranen - Kate Mosse

Stad van tranen is het vervolg op Tijden van vuur. In Stad van tranen zijn we tien jaar verder na de onstuimige gebeurtenissen in Puivert. De rust lijkt wedergekeerd te zijn, Minou en Piet zijn getrouwd en hebben twee kinderen. Minou is kasteelvrouwe en bestuurt haar gebied op een eerlijke en oprechte wijze. Toch is het niet rustig in Frankrijk. Aan het begin van het boek, in 1572, staat Frankrijk aan de vooravond van een koninklijk huwelijk van de katholieke Franse prinses met de hugenootse koning van Navarra. Niet iedereen is hier gelukkig mee. Piet en Minou reizen met hun gezin af naar Parijs, waar verschrikkelijke dingen zullen gebeuren. In de slipstream van de gebeurtenissen verdwijnt hun dochter Marta, een thema dat het hele boek een rol blijft spelen. Het boek springt daarna naar 1578, naar Amsterdam waar Piet en Minou met hun gezin, maar zonder Marta, naar toe zijn gevlucht. Ook in Amsterdam is de politieke situatie onrustig En er volgen nog twee sprongen in de tijd, naar 1584 en de epiloog speelt zich in 1594 af.

Het is echt aan te raden om Tijden van vuur te lezen voordat je begint aan Stad van tranen. Veel van de personages die in het eerste deel een rol speelden, komen nu weer terug. Zo speelt Vidal een rol die bijna nog belangrijker is dan in het eerste deel. Je kan zonder, maar de voorkennis die je in het eerste deel opdoet, zowel over de geloofsoorlogen in Frankrijk als over de hoofdpersonen, heb je nodig om de verhaallijnen in het tweede deel echt te kunnen waarderen.

Waar het eerste deel zich vooral in het zuiden van Frankrijk, rond Toulouse en Carcasonne afspeelt, schuiven we in Stad van tranen verder naar het noorden. Naar Parijs, Chartres en zelfs Amsterdam. Kate Mosse heeft meer boeken geschreven die zich in het zuiden van Frankrijk afspelen en is goed op de hoogte van de geschiedenis van het gebied. Al haar boeken zijn even mooi als interessant. Mosse is in staat om een meeslepend verhaal te vertellen, tegen de achtergrond van waargebeurde historische gebeurtenissen.

De proloog van Stad van vuur is bijzonder interessant. Deze speelt zich, evenals de proloog van Tijden van vuur af in 1862. Hierin speelt een geheimzinnige vrouw de hoofdrol, die met een dagboek van iemand uit de familie Joubert, de familie van Minou, naar Zuid-Afrika is afgereisd. De proloog van Stad van tranen volgt naadloos op de proloog van het eerste deel, maar het is nog niet mogelijk om te doorgronden wat hier precies gebeurt. Daarvoor zullen we nog een poos op volgende delen moeten wachten.

En aangezien het oog ook wat wil, is het interessant om te melden dat de hardcover een verzorgde uitgave is met een losse omslag. Zowel op de omslag als aan de binnenkant van het boek is een oude Franse burcht afgebeeld.

Het duurt misschien even voor het boek op gang is, maar hoe verder je komt, hoe moeilijker het is het boek aan de kant te leggen.

Net geen vijf sterren voor Stad van tranen, want niet iedereen zal houden van dit soort historische romans. Daarnaast is het een complex verhaal met veel personages en een ingewikkelde historische achtergrond van geloofsoorlogen in Frankrijk. Maar oh, als je houdt van historische verhalen is Stad van tranen een geweldig boek waar je je helemaal in kunt verliezen.

Recensie: Stad van tranen - Kate Mosse

Tijden van vuur 2 - Stad van tranen

1  2  3  4  5

Augustus 1572. Minou Joubert en haar familie zijn in Parijs voor een koninklijke bruiloft. Het huwelijk tussen Margaretha, de zuster van de katholieke koning Karel IX, en de protestantse hugenoot Hendrik van Navarra is bedoeld om vrede te brengen in Frankrijk na een decennium van religieuze oorlogen. De hele stad loopt uit, en van heinde en verre zijn mensen gekomen om het feest mee te vieren.

Maar ook Vidal, een oude vijand van Minou, is naar de hoofdstad getrokken. En wat een week vol feestelijkheden had moeten worden mondt binnen enkele dagen uit tot een grote moordpartij, waarna de straat bezaaid is met duizenden doden. Minous familie slaat op de vlucht, en moet zich noodgedwongen verspreiden over de vier windstreken.

Een aangrijpende, adembenemende roman over wraak, onderdrukking en verlies. Het verhaal neemt ons mee naar Parijs, Chartres en naar de Stad van tranen zelf: Amsterdam.