Het verlaten huis - Sandra J. Paul RECENSIE

Recensie: Het verlaten huis - Sandra J. Paul

De omslag straalt mysterie en duisternis uit en dit is ook precies het gevoel wat je krijgt, wanneer je het verhaal gaat lezen. Het verlaten huis is typisch zo'n boek wat doet denken aan vroegere jeugdseries zoals de Kippenvelreeks. Leuk detail hierbij is dat auteur Sandra Paul het boek heeft geschreven met behulp van haar kinderen.

Een mysterieus verlaten huis, de bewoners spoorloos verdwenen. Tot er op een dag een nieuw gezin komt wonen met vier jonge kinderen. Twee zusjes sluiten vriendschap met ze en de zes besluit s avonds samen een film te gaan kijken. Wanneer de oppas niet op komt dagen, de aarde begint te beven en de elektriciteit uitvalt, verliezen de kinderen op mysterieuze wijze het bewustzijn. Wanneer ze wakker worden, is niet meer zoals het lijkt en staat er opeens een houten kist voor hun neus. De zes kinderen moeten alles op alles zetten om zichzelf te bevrijden...

Het verlaten huis is het tweede deel van een trilogie. In principe is het boek los te lezen, maar het is zeker aan te raden om het voorgaande boek van Sandra Paul te lezen. Dit om het verhaal optimaal te kunnen begrijpen. Het boek begint traag met de beschrijving van het huis, de verdwenen bewoners, de buren en het nieuwe gezin wat in het huis komt wonen. Wat hierbij opvalt, is dat Sandra Paul benadrukt hoe leuk de kinderen zijn. Dit kan storend overkomen omdat de lezer waarschijnlijk zelf wil bepalen of hij/zij een personages leuk vindt of niet. En juist omdat Het verlaten huis geen dik boek is, zou je verwachten dat spanning vlotter wordt opgebouwd.

Vanaf het moment dat de kinderen alleen in het huis zijn, en er vreemde dingen gebeuren, bouwt de spanning zich goed op. Mooi detail hierbij is, dat er teruggeblikt wordt op de gebeurtenissen uit boek één, zodat er veel herkenning is voor lezers van het eerste uur. Aan het eind van Het Verlaten huis blijkt dat er veel meer aan de hand is, dan alleen een eng huis. Sandra Paul belicht het verhaal hiermee van een andere kant. Daarbij eindigt het boek duidelijk met een cliffhanger. Dit schept nieuwsgierigheid naar de derde en laatste deel van de trilogie, om te weten hoe het verhaal afloopt. Daarbij maakt het plot het verhaal zowel geschikt voor een jonger als een ouder publiek. Door de gemakkelijk schrijfstijl, zullen wat oudere kinderen het boek gemakkelijk oppakken. Maar het einde van Het verlaten huis is complex genoeg om (jong) volwassenen ook te boeien.

Het verlaten huis van Sandra Paul komt wat traag op gang, maar weet dit in de tweede helft van het boek qua spanning het zeker goed te maken. Interessant leesvoer voor jong en oud!

Het Verlaten Huis

1  2  3  4  5

Zes kinderen brengen samen een gezellige avond door terwijl hun ouders verderop in de straat een feestje bijwonen. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht, tot hun huis getroffen wordt door een aardbeving. Even kijken de kinderen elkaar in paniek aan. Dan verliezen ze het bewustzijn.

Wanneer de zes weer bijkomen, zitten ze opgesloten in een vervallen huis. Ze hebben geen idee wat hen overkomen is. In het midden van de woonkamer staat een mysterieuze houten kist.

En dan gaat de kist open…

Het Verlaten is het losstaande vervolg op De Duistere School en belooft spannende uren voor jong en oud.