De hertogin - Danielle Steel RECENSIE

Recensie: De hertogin - Danielle Steel

Je hoeft geen feminist te zijn om van een powervrouwen-boek te houden. En als je dat doet, dan mag De hertogin niet in je boekenkast ontbreken. Als Angélique op achttienjarige leeftijd, vlak na het overlijden van haar geliefde vader, door haar halfbroers van het landgoed wordt verdreven, staat ze er als wees helemaal alleen voor. En hoewel er beweerd wordt dat mooie mensen de hele wereld hebben (al zou men na The picture of Dorian Grey van Oscar Wilde beter moeten weten), zit het Angélique alles behalve mee. Waar ze ook komt, ze trekt iedereens aandacht. Maar niet iedereen heeft het goede met haar voor en jaloerse mensen zijn net katten in het nauw... die maken rare sprongen.

Danielle Steel is meer dan een schrijfster, ze is een begrip. Ze heeft al meer dan honderd titels op haar naam staan, maar gelukkig is ze voorlopig nog niet uitgeschreven. De hertogin weet de lezer weer te verbazen, te ontroeren, te laten lachen en aan te moedigen. Het is de perfecte combinatie van romantiek en drama en in dit geval ook nog historisch onderbouwd.

Hoewel het soms even wennen is om terug te gaan naar een eeuw waarin telefoons nog niet bestonden en mensen zichzelf nog per rijtuig verplaatsen, heeft het ook zeker zijn charmes. In het conservatieve Engeland, waar titels en adel je op de sociale ladder plaatsen, zijn heel wat landerijen al hele generaties in het bezit van een familie. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, oudere broers kunnen onvermurwbaar zijn en arrogantie lijkt hand in hand te gaan met een titel. Vervelende situaties ontstaan helemaal als de Britse erfwet het meeste toebedeeld aan de oudste zoon, een beetje aan de daaropvolgende zoon en niks aan een vrouw.

Wat doe je dan, als je overgelaten ben aan je wraakzuchtige halfbroer? Dan laat je je niet kennen en zet je door! Angélique laat zien hoe ze van een jong onschuldig meisje in een paar jaar uitgroeit tot een volwassen vrouw. Ze leert de harde waarheid van de wereld kennen. Loyaliteit binnen een huwelijk is geen vanzelfsprekendheid, het onderhouden gesprekken met gerespecteerde mannen zonder van je principes af te wijken is ook een kunst apart, het overleven als jonge vrouw in een vreemde stad daargelaten, maar ook het liefhebben moet worden geleerd. De hertogin bevat zoveel wijze levenslessen, verpakt in een ontroerend verhaal.

Natuurlijk heeft ook De hertogin, of in dit geval Danielle Steel, een zwakke plek. Het tempo van het verhaal ligt niet zo hoog en hier en daar wordt er veel herhaald. De hertogin is echter geen boek waar je als lezer snel doorheen gaat, al is het niet onmogelijk. Toch heeft het tragere tempo ook een voordeel, het maakt het verhaal compleet. Je krijgt als lezer alle ins en outs van het leven van Angélique mee, zonder dat het ook maar een moment gaat vervelen. Je bouwt een band met haar op waardoor je van haar geluk kan genieten en een traantje weg kan pinken als het allemaal tegen blijft zitten.

Ondanks dat ik nog pagina's zou kunnen vullen over De hertogin, rest er me maar één ding om te zeggen: ga genieten van het lezen van De hertogin, want het is absoluut een aanrader! Het verhaal is verrassend, tragisch, romantisch, doortastend en precies wat je van Danielle Steel verwacht. Het is een succesvolle combinatie in één roman.

Recensie: De hertogin - Danielle Steel

De Hertogin

1  2  3  4  5