De orchideeëntuin - Lucinda Riley RECENSIE

Recensie: De orchideeëntuin - Lucinda Riley

In De orchideeëntuin keert Julia na een dramatische gebeurtenis in haar leven terug naar Engeland. Als ze er weer een beetje bovenop is gekomen bezoekt ze het landgoed waar haar grootouders hun hele leven hebben gewerkt en waar ze als kind vaak kwam, Wharton Park. Daar ontmoet ze de knappe erfgenaam van het landgoed en na het vinden van een oud dagboek gaan ze samen op zoek naar het verhaal van hun families.

De orchideeëntuin is een heruitgave van Terug naar Wharton Park en daarmee één van de eerste verhalen van Lucinda Riley. Of het hierdoor komt of door iets anders maar het kost wat meer moeite om in dit verhaal te komen dan in de andere boeken van Lucinda Riley. Zeker in het begin loopt het verhaal wat stroef en leest het niet helemaal lekker. Dit verbetert na een paar hoofdstukken om je dan weer in dezelfde greep te krijgen als we gewend zijn van Riley.

Het verhaal wisselt in de bekende formule tussen heden en verleden om tegen het einde de verbinding tussen het heden en verleden te maken en een groot mysterie te ontrafelen. In De orchideeëntuin speelt het verhaal zich zowel in Engeland als in Thailand af. Deze combinatie van het vaak koude Engeland en het tropisch warme Thailand zorgt voor een fijne afwisseling van omgeving. De omschrijvingen van de omgeving in de stijl van Lucinda Riley zorgen ervoor dat je deze bijna voor je ziet. Dat is één van de sterke kanten van de boeken van Lucinda Riley en zorgen voor een nog groter inlevingsvermogen. De personages zijn wederom goed uitgewerkt en hebben zowel hun goede als minder goede eigenschappen. Dit maakt ze realistisch en daarom gemakkelijk om mee mee te leven. Ook al zijn de gebeurtenissen in hun leven niet standaard je kunt jezelf wel met ze identificeren.

De schrijfstijl van Lucinda Riley is erg prettig. Het is te merken dat dit één van haar eerste verhalen is maar het talent om de lezer mee te voeren in een verhaal is al duidelijk merkbaar. Ook De orchideeëntuin leest, na de iets moeizamere start, weer heel gemakkelijk weg. En voor je het weet ben je door het bijna 500 pagina’s tellende boek heen. En zoals na elk goed verhaal ben je weer even teleurgesteld dat het uit is.

De orchideeëntuin van Lucinda Riley is een echte aanrader voor Lucinda Riley fans. Het is niet het beste boek dat ze heeft geschreven maar het is zeer de moeite waard om te lezen en zal voor veel leesvreugde zorgen.

De orchideeëntuin

1  2  3  4  5

Als kind bracht Julia Forrester uren door op het landgoed van Wharton Park. Haar lievelingsplek was de kas waar haar opa exotische orchideeën verzorgde. Nu Julia jaren later een tragisch ongeluk in haar familie moet verwerken, zoekt ze troost op haar geliefde Wharton Park. Het landgoed is inmiddels geërfd door de aantrekkelijke Kit Crawford, die het grondig laat renoveren.
    Tijdens de renovatie komt een oud dagboek boven water, dat mogelijk van Julia's opa is geweest. Julia gaat op onderzoek uit en ontrafelt een jarenlang verborgen familiegeheim, dat niet alleen het leven van iedereen op Wharton Park voor altijd veranderd heeft, maar ook alles wat Julia dacht te weten over haar eigen leven in een dramatisch nieuw daglicht zet.