De dame van het Voorhout - Marja Visscher RECENSIE

Recensie: De dame van het Voorhout - Marja Visscher

In de historische roman De dame van het Voorhout vertelt Marja Visscher net als in haar andere boeken het verhaal vanuit een vrouw die een belangrijke rol heeft gespeeld naast een bekende historische man. In dit boek volg je het verhaal van Johanna van Coesveld. Johanna was lange tijd het hoofd van de huishouding in het Slingelandts paleis 'Huis aan de Boschkant' en trouwde in 1726 met raadspensionaris Simon van Slingelandt. Het huwelijk tussen deze man van adellijke komaf met een van origine eenvoudige herbergiersdochter wordt schandalig gevonden. In het boek leer je het levensverhaal van Johanna kennen: hoe zij zich als zestienjarig meisje in de herberg heeft vrijgevochten tot een dame van stand.

In de eerste pagina's van De dame van het Voorhout wordt het Haagse ouderlijk gezin van Johanna geschetst. Een verdrietige situatie waar je als lezer door gegrepen wordt. Hierna word je gemakkelijk in haar reis meegenomen door de toegankelijke en vlotte schrijfstijl. Ook de tijdsprongen, van enkele jaren tot een langere periode vooruit, zorgen ervoor dat je gemakkelijk over haar leven leest en alleen de belangrijkste momenten meemaakt. Het begin van haar verhaal is onvoorspelbaar, door de schokkende gebeurtenissen die plaatsvinden en deze gebeurtenissen zullen haar leven ook verder gaan beïnvloeden. Het is heerlijk om over Johanna te lezen, omdat haar karakter door het verhaal heen in ontwikkeling blijft. Ze is een sterke, rechtvaardige en zorgzame vrouw in zowel haar woorden en daden. Als lezer kun je in haar gedachtes kruipen door Johanna's gesprekken met haar pop Lijs. Lijs staat voor haar geweten met angsten en onzekerheden. Door de jaren heen heeft Johanna Lijs minder nodig en dit geeft ook de groei aan die Johanna doormaakt.

Het verhaal speelt zich af eind 17de en begin 18de eeuw en het is zeer interessant om over dit tijdsbeeld met pruiken, de kledingstijlen, de huizen en interieurs, het taalgebruik, de omgangsnormen en de agenda van de personages te lezen. Ook leer je het kunstenaarschap in deze tijd kennen door personage Philip van Dijk, die uitgroeit tot een bekende kunstenaar. Aan het einde van het verhaal vraag je je af wat fictie is en wat is gebaseerd op historische feiten. In het nawoord wordt dit verduidelijkt en hierdoor realiseer je je als lezer hoe goed Marja Visscher feit en fictie met elkaar heeft weten te combineren tot een geloofwaardig verhaal.

Het is jammer dat Johanna's huwelijk met raadspensionaris Simon van Slingelandt pas tegen het einde van het boek aan de orde komt. Hoe het leven als vrouw van Simon daadwerkelijk zal zijn na het trouwen kom je niet te weten. In een snelle schets van slechts een pagina volgen feiten over hoe er op het huwelijk wordt gereageerd en hoe het leven van Simon en Johanna verder gaat. Dit is jammer, omdat de rest van het verhaal goed is uitgewerkt en dit laatste gedeelte in een te rap tempo eindigt.

De dame van het Voorhout lees je met veel plezier door de goed uitgewerkte personages en tijdsbeeld, maar vooral ook door het hoofdpersonage Johanna die je zo persoonlijk leert kennen dat je haar reis wel moet volgen. Een herbergiersdochter die niet alleen in stand, maar ook in karakter is gegroeid tot de dame van het Voorhout.

De dame van het Voorhout

1  2  3  4  5

'De dame van het Voorhout' van Marja Visscher is een historische roman over een huwelijk in de hogere Haagse kringen van de achttiende eeuw.

'De dame van het Voorhout' in deze historische roman van Marja Visscher is Johanna van Coesvelt (1684-1768). Ondanks haar ietwat simpele komaf trouwde zij in 1726 met raadspensionaris Simon van Slingelandt. Ze werkt op dat moment als huishoudster in zijn paleis aan het Korte Voorhout. Wanneer Simons vrouw Suzanna sterft, vraagt zij Johanna voor hem te zorgen. Het huwelijk tussen de hooggeplaatste heer en zijn huishoudster doet veel stof opwaaien in het 18e-eeuwse Den Haag. Marja Visscher tekent Johanna's leven op: waar kwam deze vrouw vandaan, hoe kwam ze hier terecht en wat heeft ze moeten achterlaten? 'De dame van het Voorhout' is een overtuigende historische roman, waarvoor Marja Visscher gedegen historisch onderzoek deed.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan