Hoe fel de zon ook scheen - Arend van Dam RECENSIE

Recensie: Hoe fel de zon ook scheen - Arend van Dam

Het is ontzettend belangrijk om verhalen over de tweede wereldoorlog te blijven vertellen. Het is een periode die nooit vergeten mag worden om te zorgen dat deze geschiedenis zich nooit herhaald. Arend van Dam neemt ons in Hoe fel de zon ook scheen mee in 20 verhalen over bekende en minder bekende Nederlanders in de tijd van de Duitse bezetting.

Hoe de zon ook scheen is een verhalenbundel om voor te lezen aan kinderen vanaf zeven jaar of zelf te lezen vanaf 9 jaar. Kinderen leren op school van alles over onze geschiedenis, maar vaak is het heel informatief en zien ze foto's in zwart en wit. Het doel van deze verhalenbundel is om kinderen een echt kijkje te geven in het leven van toen en dat doe je het beste door individuele verhalen aan het woord te laten komen. In totaal zijn er 20 verhalen te lezen, waaronder het verhaal van de koffer van Hannelore, de Olympische Spelen in Berlijn, de hongerwinter in Weesp en over het treurige verhaal van Ouwehands Dierenpark. Dit zullen vooral nieuwe verhalen zijn voor kinderen, maar er ook komen ook meer bekende verhalen in terug, zoals die van de Soldaten van Oranje, het ontstaan van Madurodam en Miep Gies, die Anne Frank heeft geholpen met onderduiken. Mooi aan Hoe fel de zon ook scheen is dat auteur Arend van Dam meerdere perspectieven en nuances laat zien wat betreft goed en slecht, zoals in het verhaal van Anton Mussert.

Ieder verhaal is ongeveer vijf pagina's. De verhalen zijn vrij informerend geschreven en het is jammer dat ze eigenlijk niet echt tot leven lijken te komen op de pagina's. Kinderen hebben meer nodig dan deze korte verhalen om zich een beeld te vormen van de tweede wereldoorlog. In deze missie is Arend van Dam niet volledig geslaagd.

Een mooie aanvulling op de verhalen zijn de illustraties van Alex de Wolf. De illustraties zijn eenvoudig, maar ze zijn kleurrijk en een treffende ondersteuning bij de woorden.

Al met al is Hoe fel de zon ook scheen een zeer welkom boek om kinderen iets te leren over alles wat er is gebeurd over de tweede wereldoorlog. Niet de jaartallen, niet de veldslagen, geen praktische feitjes.. nee, het gaat hier om de echte verhalen. Alhoewel de verhalen zeker uitgebreider hadden mogen zijn, zodat kinderen een echt goed beeld krijgen, is dit boek een mooie stap in het doel om te zorgen dat we iedere dag ons best blijven doen om vrede te bewaren.

Hoe fel de zon ook scheen

1  2  3  4  5

Bekende en onbekende verhalen over de Tweede Wereldoorlog van Arend van Dam

Hoe fel de zon die dag ook scheen, 10 mei 1940 luidde een zwarte periode voor Nederland in. In deze verhalenbundel neemt Arend van Dam zijn lezers mee terug naar de oorlogsjaren die onze geschiedenis voorgoed hebben getekend. In twintig verhalen maken we kennis met bekende en minder bekende mensen. Zo ontmoeten we olympisch atlete Rie Mastenbroek, maar ook Miep Gies, die de familie Frank hielp tijdens hun onderduik. We ontmoeten helden als Hannie Schaft en Erik Hazelhoff Roelfzema, maar ook Guus en Lienke, die de oorlog aan de andere kant van de wereld meemaakten in Nederlands-Indië.