De regels van het Ciderhuis - John Irving RECENSIE

Recensie: De regels van het Ciderhuis - John Irving

In De regels van het Ciderhuis maken we kennis met dokter Wilbur Larch. De arts is verloskundige en aborteur. Hij is ook de stichter van het weeshuis in St. Cloud. Omdat hij voor hen een familie zoekt en ervoor zorgt dat ze geadopteerd worden, is dr. Wilbur Larch een heilige voor zowel de kinderen als de verpleegsters in het weeshuis. Homer Wells is de favoriet van de dokter. Pleeggezin na pleeggezin blijken geen garantie op geluk waarna Homer telkens terugkeert naar het weeshuis. Als hulpje van de dokter wordt het weeshuis langzaam maar zeker zijn echte thuis. Wanneer een jong koppel hem op een dag een lift aanbiedt, gaat Homer op hun aanbod in en trekt hij de wijde wereld in. Algauw wordt hij geconfronteerd met zijn botsende principes...

John Irving is een legende. Als schrijver staat hij bekend om zijn prettige schrijfstijl. De roman De regels van het Ciderhuis is een dikke pil van 688 pagina's. Door zijn beschrijvende, intrigerende pen merk je daar echter weinig van. John Irving slaagt erin om je de hele tijd geboeid te houden. Hij neemt er als auteur de tijd voor om de personages uit te diepen waardoor je je hen zonder veel inlevingsvermogen kan voorstellen. Zo neemt hij je als lezer mee naar het verleden, om je te laten begrijpen waarom een personage een bepaalde keuze maakt.

De grote hoofdlijn in het boek is het levensverhaal van Homer Wells. Daarin zijn er verschillende andere verhalen geweven zoals dat van dokter Larch. Hierdoor krijg je een uitgebreid zicht op de ervaringen en emoties van alle personages. Je krijgt voeling met Homer, met de dokter, met Candy en Wally... In combinatie met de gedetailleerde beschrijvingen van de omstandigheden zorgt dit voor een totaalervaring als lezer.

De thema's in De regels van het Ciderhuis zijn zelfs vandaag, 35 jaar na het schrijven van het boek, nog actueel. Abortus is nog steeds een moreel vraagstuk waarover vele mensen het oneens zijn. Deze roman geeft je de kans om zelf een mening te vormen door je beide kanten van het vraagstuk te laten beleven.
Ondanks het feit dat het verhaal zo lang geleden geschreven werd, leest De regels van het Ciderhuis als een hedendaags boek.

Een leuk weetje: het boek De regels van het Ciderhuis werd verfilmd. John Irving ontving een Oscar voor zijn scenario.

De regels van het Ciderhuis van John Irving is een klassieker die het verdiend om minstens een keer door iedereen gelezen te worden.

De regels van het ciderhuis

1  2  3  4  5

Dr. Wilbur Larch is arts en verloskundige, stichter van het weeshuis in St. Cloud. Hij is ook aborteur en verslaafd aan ether, maar voor de kinderen in St. Cloud's is hij een heilige: hij zorgt ervoor dat ze geadopteerd worden – een familie krijgen. Homer Wells is zijn favoriete wees. Toch hoopt dr. Larch dat Homer door niemand geadopteerd wordt. Hij heeft andere plannen met Homer. Maar Homer wordt verliefd en verlaat het weeshuis. Hij jaagt een onmogelijke liefde na. Pas na de dood van Wilbur Larch weet Homer wat het doel is in zijn leven.