Ember en de ijsdraken - Heather Fawcett RECENSIE

Recensie: Ember en de ijsdraken - Heather Fawcett

Ember ziet eruit als een doodgewoon meisje, maar dat is ze niet. Ember is eigenlijk een draak! Ze werd gevonden door haar (adoptie)vader naast haar vermoorde drakenouders en hij besloot om haar met magie te vermommen tot een mens. De magie kan echter niet alles tegenhouden. Soms barst Ember nog in vlammen uit... Ze besluit om bij haar tante te logeren die onderzoek doet op Antarctica, het koude weer helpt haar om niet te snel te ontvlammen. Daar raakt ze betrokken bij de jacht op de ijsdraken...

Aan de opmaak van Ember en de ijsdraken is veel aandacht besteed. De cover is een pareltje, met een blinkende folie die de draken en het noorderlicht een glanzende touch geven. Ook aan de lay-out is gedacht. Bij elk nieuw hoofdstuk worden er citaten uit een drakenencyclopedie neergeschreven, wat informatie bevat die de lezer kan helpen om puzzelstukjes uit het verhaal in elkaar te passen. Ook staan er drakentekens bij die het geheel afmaken.

Het concept in Ember en de ijsdraken is bijzonder sterk! Ember is een leuk hoofdpersonage en wordt goed beschreven. Het feit dat ze dan ook nog een draak is, maakt het helemaal geweldig! Als lezer leef je ongelofelijk mee met Ember en ontdek je beetje bij beetje hoe de magische wereld in elkaar zit. Ook over Ember zelf valt er veel te ontdekken. Er zijn een paar drakeneigenschappen die de magie niet bedekken en dat maakt haar interessant en mysterieus.

Een deel van het boek speelt zich af in Londen, maar het grootste deel van het verhaal wordt verteld op Antarctica, waar Ember in contact komt met ijsdraken. De magie, de draken en het ijskoude landschap zorgen voor een betoverende sfeer. De wereld die Heather Fawcett creëert, is gebaseerd op het Londen (en de wereld) van de 19e eeuw. Aan die historische periode zijn vervolgens magische en fantasierijke elementen toegevoegd om een originele wereld te schapen.

Heather Fawcett schrijf erg vlot! Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Ember en je leest er zo doorheen. Ook brengt de auteur heel wat humor in het verhaal. Er is een pratende kat, een deurknop met gevoelens, een pinguïn die per ongeluk magische krachten krijgt... Die humor leest fijn naast de soms wat zwaardere thema's, zoals de jacht op draken.

Door de jacht op draken is die diersoort bijna uitgestorven. Er kunnen zeker parallellen getrokken worden met de huidige wereld, waarin er ook heel wat dieren met uitsterven bedreigd zijn door de ingrepen van de mens. Buiten het feit dat dit een fijn boek is om te lezen, kan je er dus ook uit leren (op een leuke en speelse manier).

Ember en de ijsdraken van Heather Fawcett is een heerlijk, magisch verhaal vol draken, vriendschap en spannende gebeurtenissen. Het is een aanrader voor jong en oud!

Ember 1 - Ember en de ijsdraken

1  2  3  4  5

Ember ziet eruit als meisje, maar is eigenlijk een vuurdraak. Als ze naar Antarctica vlucht, ontdekt ze de jacht op ijsdraken en zet ze alles op alles om de ijsdraken te redden.

Ember en de ijsdraken van Heather Fawcett is een spannende fantasy voor lezers vanaf 10 jaar vol draken, magie en avontuur.

Ember komt voortdurend in de problemen. Niet handig, als je eruitziet als meisje maar je eigenlijk een vuurdraak bent en iedereen je wil doden. Ze vlucht van het drukke Londen naar Antarctica, maar daar ontdekt Ember de jacht op ijsdraken, en stort ze zich nog dieper in de problemen. Want de ijsdraken moeten gered, al kost het haar haar eigen leven.
    Dit is magie. Dit is avontuur. Dit is dierenliefde. Dit is fantasy met een actuele twist: kom niet aan onze natuur. Met pratende kat en humeurige deurklink.