De dood van Harriet Monckton - Elizabeth Haynes  RECENSIE

Recensie: De dood van Harriet Monckton - Elizabeth Haynes

Het is november 1843  en de 23-jarige lerares Harriet Monckton wordt in Bromley vermoord aangetroffen achter de kapel. Ze is een jonge vrouw van respectabele afkomst die regelmatig naar de kerk gaat. Het dorp is dan ook geschokt en dat wordt niet minder wanneer de lijkschouwer ontdekt dat ze zwanger was. Naast goede vriendin Frances Williams, worden er ook een aantal mannen verdacht. Zo zijn er dominee George Verrall , schoenlapper Thomas Churcher en oude vriend Richard Field. Beetje bij beetje komt de waarheid aan het licht.

De Britse schrijfster Elizabeth Haynes stuitte per toeval op de zaak rond Harriet Monckton toen ze archieven aan het doorspitten was en ze raakte erdoor geïntrigeerd. Ze baseerde zich op deze feiten, maar omdat de dader nooit gevonden werd, heeft ze op basis van de stukken die ze onderzocht haar eigen verdachte naar voor geschoven in De dood van Harriet Monckton. Eerder schreef de voormalig misdaadanaliste al de literaire thrillers zoals Waarheen je ook vlucht, Alles wat overblijft en Bij het vallen van de nacht. Daarnaast schreef ze ook nog een aantal niet naar het Nederlands vertaalde boeken. Ze is dus geen onbekende in het thrillerlandschap. Dit nieuwe boek etaleert haar prettige schrijfstijl en oog voor detail.

Het verhaal leest als een detective van Agatha Christie, maar dan zonder Hercule Poirot. Het feit dat De dood van Harriet Monckton op waargebeurde feiten berust, maakt het extra intrigerend. De mentaliteit van het kleine dorpje leent zich perfect voor allerlei verdachtmakingen. Elizabeth Haynes heeft bovendien een suggestieve schrijfstijl, zodat het voor de lezer niet makkelijk is om de dader te identificeren. Het verhaal wordt goed opgebouwd door perspectiefwisselingen te gebruiken, dagboekfragmenten en tijdsprongen. De spanning loopt nergens erg hoog op, toch weet de plot de aandacht vast te houden door de manier waarop de auteur gebeurtenissen vorm heeft gegeven.

Het slachtoffer in De dood van Harriet Monckton blijkt een voor haar tijd bezig bijtje. Zij krijgt vooral een stem door de dagboekfragmenten. Dit is een mooie toevoeging van Haynes aan de verhaallijn. De verdachten hebben uiteenlopende karakters. De dominee is het meest geslepen, de schoenlapper is behoorlijk goedhartig en de oude vriend is vrij zelfzuchtig. Collega Frances lijkt nog degene met de meest nuchtere kijk, toch heeft ze ook haar eigen agenda. Ze hebben allen een nauwe band met Harriet en een motief.

De dood van Harriet Monckton is een fijne who-dunnit die knap in elkaar zit. Het tempo binnen het verhaal ligt niet erg hoog, maar dat wordt gecompenseerd door de boeiende sfeertekening en de interessante mix van feit en fictie.

De dood van Harriet Monckton

1  2  3  4  5

1843. Harriet Monckton wordt dood aangetroffen. Vergiftigd of door eigen hand? Ze bleek verwikkeld te zijn in diverse relaties maar ook haar goede vriendin Frances is verdachte in deze zaak.

Elizabeth Haynes heeft met De dood van Harriet Monckton haar meesterwerk geschreven.

In november 1843 wordt de 23-jarige lerares Harriet Monckton dood gevonden achter de kapel in Bromley die ze regelmatig bezocht. Het dorp is geschokt, helemaal wanneer het autopsierapport vermeldt dat ze zwanger was. Harriet bleek verwikkeld te zijn in relaties met ten minste drie mannen, maar ook haar goede vriendin Frances wordt gezien als verdachte in deze moordzaak. Wie heeft Harriet vermoord en wie is de vader van haar ongeboren kind?